02 februari 2014

Een gemeente verbeteren doe je samen met je inwoners

Wim van der Leegte: een organisatie verbeteren doe je samen met je medewerkers
CDA Gemert-Bakel: een gemeente verbeteren doe je samen met je inwoners

Enkele weken geleden heeft u kunnen lezen over het initiatief van het CDA Gemert-Bakel om een sponsordiner te organiseren.  Afgelopen donderdag  23 januari was het zover. En ik weet zeker dat ik niet alleen namens het CDA spreek als ik vertel dat we kunnen terugkijken op een zeer succesvolle avond!

Erg interessant vond ik het verhaal van Wim van der Leegte, de hoofdspreker tijdens ons sponsordiner. Zijn kijk op succesvol ondernemen sluit namelijk goed aan bij de kijk van het CDA Gemert-Bakel hoe een gemeente bestuurd moet worden.  Wim van der Leegte vertelde het verhaal hoe hij van niks (een verliesgevende werkplaats met 5 man personeel in 1966), iets fantastisch wist te maken (een onderneming met 81 werkmaatschappijen,  ruim 9.000 medewerkers en 80 miljoen netto winst in 2013).

In het begin was hij vooral bezig was met hard werken. Heel hard werken. Maar ook had hij snel in de gaten had dat hij het hiermee niet zou gaan redden. Iemand vertelde hem dat de oplossing voor veel van zijn problemen heel eenvoudig binnen het bedrijf zelf opgelost zou kunnen worden. Namelijk door de medewerkers actief te gaan betrekken bij het beter maken van zijn bedrijf. Want wie weten er nou beter hoe je bijvoorbeeld een proces efficiënter kunt inrichten dan de medewerkers die hier dagelijks mee bezig zijn. Maar om die gesprekken op een veilige manier te kunnen voeren moet er vertrouwen zijn. Want  efficiënter werken kan in principe ook met minder mensen. Vertrouwen tussen de ondernemer en zijn medewerkers. Wim van der Leegte heeft besloten volledig transparant te zijn richting zijn medewerkers over wat reilt en zeilt binnen het bedrijf. Over wat goed gaat, wat niet goed gaat en waar hij hulp bij nodig heeft. Dit niet eenmalig, maar continu. Op die manier is het hem gelukt om alle neuzen binnen het toen nog kleine bedrijfje dezelfde kant op te krijgen. Deze manier van werken hanteert hij tot op de dag van vandaag  met succes!

Ik geloof dat een soortelijke aanpak ook opgaat voor het besturen van een gemeente.  De gemeente Gemert-Bakel moet meer gaan luisteren en samenwerken met inwoners en ondernemers om uitdagingen die er liggen of die nog op de gemeente af gaan komen op te lossen. De gemeente heeft hierin de rol van facilitator en samenbrenger. Onze inwoners dragen hun steentje bij door mee te praten en te denken over hoe samen met de gemeente tot oplossingen te komen. Maar om dit te bereiken moet ook de gemeente vertrouwen terug gaan winnen. Bij onze inwoners en ondernemers.  En hoe doe je dat? Het CDA is van mening dat de gemeente terug moet naar de bedoeling van een gemeente. En die bestaat voor ons uit 3 belangrijke punten namelijk:

1. Afspraak is afspraak. De gemeente moet zijn afspraken altijd nakomen. Lukt ze dat niet dan nemen ze zelf het initiatief om nieuwe afspraken te maken.

2. Excellente dienstverlening. Dienstverlening zal in de toekomst blijven veranderen. Maar de dienstverlening die de gemeente levert moet excellent zijn.

3. Communiceren met onze inwoners in plaats van over onze inwoners. Hiermee bedoelen we dat een gemeente meer doet dan wachten tot plannen binnenkomen bij de gemeente om ze vervolgens te toetsen en een mening over te geven. Hiermee bedoelen we actief in gesprek zijn, in gesprek blijven en meedenken.

Wim van der Leegte heeft bewezen succesvol te zijn met deze aanpak. Ik geloof dat het CDA Gemert-Bakel eenzelfde succesverhaal kan worden. Maar dan moet het roer wel om!

De komende weken willen we u graag meenemen in hoe het CDA denkt dit te doen op diverse voor de gemeente belangrijke onderwerpen. Zoals ondernemen, gezondheid, financiën, leefbaarheid, zorgtaken, verenigingsleven en wonen in diverse levensfasen.

Degenen die aanwezig waren bij het sponsordiner of ons op een andere manier hebben gesponsord willen we heel erg bedanken. Het zal ons zeker helpen om onze campagne tot een succes te maken. Een campagne die draait om inhoud en verandering. Wordt vervolgd.

Inge van Dijk, Lijsttrekker CDA Gemert-Bakel