14 januari 2015

Een nieuw jaar, nieuwe kansen!

2014 was een hectisch jaar. Een jaar vol activiteiten in de diverse kernen. Ongelofelijk wat er ieder jaar weer van de grond komt in onze gemeente met dank aan onze vele vrijwilligers.
2014 was  daarnaast ook een jaar vol activiteit in de gemeente waar het politiek betreft. Met gemeenteraadsverkiezingen en een nieuwe coalitie. En natuurlijk zijn we heel blij en dankbaar dat we de verkiezingen gewonnen hebben. Maar wat voor ons de grootste winst was is het feit dat we door de brede coalitie enerzijds en de constructieve houding van de oppositie anderzijds meer dan ooit aan het samenwerken zijn. De sfeer is kritisch maar constructief en dat is ook nodig in deze bijzondere tijd van grote transities.

En dan zitten we nu al weer half januari in 2015. Rond deze tijd zijn de meeste goede voornemens al wat naar de achtergrond verdwenen maar dat geldt voor onze fractie niet als het gaat om de verkiezingsbeloften. Want die staan wat ons betreft allemaal nog steeds!

Een hele belangrijke hierin was verlaging van de OZB. Deze hebben we u beloofd en we zullen blijven proberen een meerderheid in de Raad te halen om deze belofte in te kunnen vullen.
Tijdens de afgelopen begrotingsbehandeling is dit helaas niet gelukt. We hebben een voorstel gedaan om een eerste stap te zetten om tot een verlaging van de OZB te komen. Het voorstel was voor 2015 5% verlaging. Ook hadden we hiervoor dekking gevonden. We zagen dat in de cijfers gerekend was met een relatief hoge rente voor de leningen waarvan de rente afloopt (en dus een nieuwe rentevastperiode krijgen). Dit terwijl de rente historisch laag is en de voorspelling voor 2015 is dat dit ook nog wel even zo blijft. Daarnaast wordt in de begroting geen rekening gehouden met een toename van de legesopbrengsten terwijl wel de grondprijzen verlaagd zijn. Wij redeneren dat je alleen grondprijzen moet verlagen als je echt gelooft dat dit extra afzet gaat opleveren en daarmee dus ook extra legesopbrengsten.
Helaas stonden we alleen met ons voorstel. Heel erg jammer want wij vinden dat de inwoners van Gemert-Bakel het verdienen om een stukje lastenverlaging terug te zien in hun portemonnee. En niet om populistisch te zijn maar gewoon omdat we echt geloven dat het met onze dekking ook kan.
En ja, er zijn onzekerheden in de jaarrekening die voor tegenvallers kunnen zorgen. En daar willen we onze ogen ook absoluut niet voor sluiten. Maar waar zelden over gesproken wordt zijn meevallers waar we ook zelf een stuk invloed op hebben. Vandaar ook dat we een motie hebben ingediend (die ook breed ondersteund werd) om actief in te zetten op afstoten van de noordvleugel van het gemeentehuis. Hij staat nagenoeg leeg en we hebben hem niet nodig. Daarnaast is het een fantastische locatie voor ontwikkeling. Wij zien  hier kansen.
Ten slotte, het mag officieel niet meer maar toch willen we iedereen nog het beste wensen voor 2015. Dat het u dit jaar heel goed mag gaan!

CDA Gemert-Bakel

Wilt u ons uitnodigen voor de koffie? Stuur even een mail naar: [email protected]
Wij nemen gebak mee.

Wij zijn ook actief op Facebook en Twitter.