15 februari 2018

Evaluatie dorpsbijeenkomsten

De afgelopen weken hebben we alle dorpen bezocht om de hoofdlijnen van ons conceptverkiezingsprogramma met u te bespreken. Allereerst dank voor alle input! Veel punten werden gelukkig breed herkend en gedragen. Bovendien hoorden we een aantal goede toevoegingen. U vindt de thema’s, algemeen en specifiek per kern, straks uitgebreid terug in ons verkiezingsprogramma. Graag neem ik u alvast kort mee in een aantal belangrijke punten per kern.

Het kasteel in Gemert “leeft”, bij ons en bij u. Wij zijn blij met de huidige ontwikkelingen en zullen positief meedenken in de realisatie. Ook veel genoemd: een betere bereikbaarheid van Gemert, door knelpunten als de Beekse Brug aan te pakken. Het CDA maakt zicht hier al jaren sterk voor en zal dit blijven doen. In Elsendorp is men positief over de proeftuin VAB (Vrijgekomen Agrarische Bedrijven). Door samenwerken en onderling overleg beginnen er mooie oplossingen te ontstaan. Volgens ons kan dit initiatief op termijn verpaupering van het buitengebied voorkomen. Tevreden geluiden hoorden we over de, door het CDA geïnitieerde, busverbinding met Boxmeer. De gewenste halte bij Bronlaak is al door ons bij het College ingebracht.

In De Mortel kwam met name het onderhoud van wegen aan bod. Zoals de Dr. de Qauyweg, die dit jaar, evenals het fietspad, aangepakt wordt. De Renseweg heeft onze speciale aandacht. Ook wij zijn bezorgd over de ontsluiting ervan. Spelen en wonen in het centrum, dat is wat in Milheeze onder andere leeft. Met name bij De Kastanjelaar. Woningbouw kan wellicht, maar alleen als er voldoende ruimte om te spelen overblijft. Met een speelterrein dat niet alleen tijdens schooluren toegankelijk is maar juist ook in de uren dat kinderen “vrij” zijn. Er is daarnaast behoefte aan uitbreidingslocaties, hier moeten we mee aan de slag. Voor Bakel en voor ons is de centrumontwikkeling topprioriteit. De dorpsregisseurs werken hard aan het plan, maar de grootste uitdaging is uiteindelijk de realisatie ervan. Als gemeente hier alleen maar geld insteken is onvoldoende. Wat nodig is, is breed samenwerken door alle betrokken partijen en vooruit kijken! Gesteund door de gemeente, met budget, en waar nodig met inzet om partijen samen te brengen of in beweging te krijgen.

Dan de N279. We verwachten dat de omleiding over Bakelse grond er komt. Dat betreuren we! We willen niet dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van Bakel en de omliggende dorpen. Dus blijven wij strijden tegen een halve, maar vóór een volledige aansluiting.

In Handel was de ontwikkeling van het oude Bron-terrein hét item. Verschillende wensen zullen hier zo goed mogelijk samengebracht moeten worden!

De Ripse inwoners willen graag een aantrekkelijkere, meer aansprekende dorpskern. Ook gaven ze aan behoefte te hebben aan uitbreidingslocaties, waarbij bouwen naar behoefte voorop staat.

Tot zover een korte ronde langs de kernen. Nogmaals, dank aan alle aanwezigen!

Hopelijk herkent u zich in (een aantal van) de besproken onderwerpen. Ons volledige plan richting een KERNgezond Gemert-Bakel vindt u binnenkort in het verkiezingsprogramma. Inge van Dijk, CDA Gemert-Bakel, 06-20332846