08 juli 2024

Fijne vakantie!

Fijne vakantie

De vakantie is aangebroken. Even tijd om rust te pakken en bij te tanken. Onlangs hebben wij de Kadernota en de laatste raadsvergadering voor de vakantie gehad.Met de Kadernota bepalen wij richting voor de Begroting 2025. We zijn nu ongeveer halverwege deze bestuursperiode en wij maken de balans even op. Als fractie zijn wij tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk gewoon hartstikke goed gaat! Er worden veel woningbouwplannen gerealiseerd, in alle kernen. Er worden veel wegen onderhouden, er zijn veel mooie ontwikkelingen en initiatieven in het buitengebied, de economie draait goed, er zijn nog altijd heel veel vrijwilligers die zich met veel enthousiasme inzetten voor hun verenigingen en financieel staan we er ook goed voor.

Het nieuwe kabinet heeft nog altijd niet aangegeven hoe ze omgaan met alle gemeenten en het gemeentefonds in Nederland. Hierdoor ontstaan de zogenaamde ravijnjaren. Wat ons betreft leggen we de rekening van een afwachtend en zuinig Den Haag niet bij onze inwoners neer. Alle rekeningen zijn al hoog genoeg.

CDA Gemert-Bakel heeft 3 moties ingediend die allen aangenomen zijn. Wij zien dat er veel individuelen zaken zijn in het buitengebied. Voor ons noodzakelijk om deze mensen te helpen. Daarom komt er een zogenaamde veegronde om bestemmingen te herzien. Dit zitvoornamelijk op individuele particulieren gevallen. Maar ook gevallen waar door overgangen van digitalisering of wetten fouten zijn ontstaan. Hiermee leggen we minder beslag op de organisatie dan telkens vele lossen plannen te behandelen. Ook de ontwikkelingen in het buitengebied rond de Rooye Asch hebben onze aandacht. Met aan de ene zijde een uitvaartcentrum,aan de andere kant het recreatiepark en een stukje verder nog De Fuik, vraagt dit gebied even wat extra aandacht. In onze ogen moeten we dit gebied in z’n geheel bekijken en daarom wordt er een gebiedsvisie gemaakt.

Vele wegen worden al aangepakt en opgeknapt. Maar in onze ogen niet op de juiste snelheid en in de juiste volgorde. De weg inclusief fietspad aan de Peeldijk in Milheeze schreeuwt om aanpak, een veilig fietspad naar sportpark Geneneind Bakel en zo nog wat voorbeelden waar geen schot in zit. Ook de Bekkerlaan in Gemert is uitgesteld met als reden dat bij de Gerarduskerk gebouwd gaat worden. Daarom zijn wij blij dat we, net als bij woningbouwplannen, gaan prioriteren.

Tot slot willen wij u een hele fijne zomer en vakantie toewensen. Rust lekker uit en geniet!

CDA Gemert-Bakel,

Stefan Janszen