19 januari 2018

Goede initiatieven belonen en een podium bieden!

Tijdens de afgelopen begroting heeft het CDA een motie ingediend waarin we het voorstel deden om een fonds op te richten in Gemert-Bakel waaruit we goede initiatieven, waar we  als gemeente geen potjes voor hebben, toch kunnen financieren. Zo kunnen deze toch uitgevoerd worden door de initiatiefnemers.

Dat we als gemeente meewerken aan dergelijke initiatieven is belangrijk voor het CDA. Burgerinitiatieven in wonen, jeugd of juist ouderen, leefbaarheid en duurzaamheid  werken namelijk op allerlei gebieden aan een betere leefomgeving, aan buurten waarin we weer wat meer omkijken naar elkaar, aan minder eenzaamheid, aan meer plezier met elkaar, oftewel een gezonder Gemert-Bakel!

Wij zijn dan ook blij dat onze motie door de hele Raad werd ondersteund en dat deze nu handen en voeten heeft gekregen, zodat  de eerste initiatieven nog dit kwartaal beloond kunnen gaan worden!

Neemt u het initiatief?

Heeft u een goed idee voor uw buurt, dorp of een bepaalde doelgroep waar u aandacht voor wilt vragen? Benut het Initiatievenfonds (want zo is het initiatief uiteindelijk genoemd) en vraag geld aan om uw plan uit te voeren.

Het Initiatievenfonds is dus een fonds voor grote en kleine initiatieven in Gemert-Bakel. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van ontmoetingen, het planten van bomen of het opknappen van een pleintje waar geen andere middelen voor zijn. Het fonds is bedoeld voor inwoners en ondernemers uit onze gemeente. We willen zo meer mensen aanmoedigen om zich vrijwillig in te zetten voor elkaar, de buurt, dorp of gemeente. Het is belangrijk dat het een gezamenlijk belang (van meerdere mensen) dient en dat er draagvlak voor is in de buurt. Weten of uw idee het proberen waard is? Check de spelregels op www.gemert-bakel.nl/initiatieven .

In januari, april, juli en oktober kunt u een initiatief indienen. Vanuit het initiatievenfonds is ieder kwartaal maximaal 15.000 euro beschikbaar voor de concrete initiatieven die worden ingediend én voldoen aan de spelregels.

Kom naar onze kernavonden, want uw kern telt!

Op weg naar de verkiezingen komen we zoals beloofd, afspraak is afspraak, langs in elk dorp. Om te horen of we de kansen die we vier jaar geleden zagen hebben gegrepen, of juist laten liggen. En u de kans te bieden ons te vertellen wat er volgens ú de komende jaren moet gebeuren. In Gemert-Bakel, in uw dorp. Vertel het ons! Wij komen naar u toe. Om samen terug, maar vooral vooruit te kijken. Interactief, ongedwongen en met aandacht voor ieders opmerkingen en ideeën. De afgelopen week hebben we Milheeze, De Mortel en Elsendorp bezocht. De komende twee weken bezoeken we de overige kernen. U bent van harte welkom

dinsdag     23 januari in De Rips, locatie D’n Eik

woensdag 24 januari in Gemert, locatie Dientje

dinsdag     30 januari in Handel, locatie De Bron

woensdag 31 januari in Bakel,    locatie Parochiehuis

We beginnen telkens om 20u en hopen u te zien. En te horen, want uw kern telt!

Met elkaar maken we initiatieven waar en werken we aan U(w) KERN gezond!

CDA Gemert-Bakel

Inge van Dijk