20 november 2013

Inwoners Gemert-Bakel: Kampioen OZB-betalen van Brabant

Door de forse verhogingen van de OZB (Onroerend Zaak Belasting) vorig jaar was Gemert-Bakel “met stip” kampioen belastingheffer van Brabant. Alleen de gemeente Nuenen komt in de buurt. De andere gemeentes zitten gemiddeld op de helft van wat Gemert-Bakel aan zijn inwoners vraagt. Door de beperkte verlaging voor 2014, die de gemeente voorstelt, blijft de inwoner van Gemert-Bakel ook kampioen belasting betalen in 2014 en behalen ze landelijk in 2013 een 10e en in 2014 een 16e plaats.

Het CDA Gemert-Bakel vindt dat we terug moeten naar het gemiddelde niveau van Nederland. En kijken we naar dit gemiddelde niveau van gemeentes in Nederland,  dan betaalt men in Gemert-Bakel nu 40% meer dan gemiddeld in de rest van ons land. De absurde verhoging van vorig jaar willen wij geheel terugdraaien. Het is echter niet haalbaar om dit in 1 jaar te realiseren, omdat de maatregelen die daarvoor door ons waren voorgesteld in de alternatieve begroting van vorig jaar, veelal niet door het college zijn opgepakt. Als CDA stellen wij daarom voor om in 2014 de helft te verlagen en de andere helft in de daaropvolgende collegeperiode. Ter verduidelijking enkele voorbeelden:

Waarde woning/ bedrijf in €

OZB vorig jaar