11 december 2013

Kansen zien en vooruit kijken

Inge van Dijk - Lijsttrekker CDA Gemert-Bakel

Een reactie op de collegebegroting in de begrotingskrant van het CDA die op dinsdag 19 november bij het Gemerts Nieuwsblad zat.

Hoe mooi is het om deze keer als lijsttrekker van het CDA de inleiding van deze begrotingskrant te mogen verzorgen? Ik kan u garanderen dat ik er in ieder geval bijzonder trots op ben. Trots omdat deze krant met name tot stand is gekomen door een heel aantal nieuwe mensen die zich in willen zetten voor het CDA. Mensen die zich ook beschikbaar willen stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart, waardoor het CDA een nieuw gezicht kan laten zien.
Was het oude gezicht dan verkeerd. Nee zeker niet! Maar het is wel een feit dat tijden veranderen en ook de politiek met de tijd mee moet. Daarom is het CDA een koers van vernieuwing ingegaan. In december zal ik de mensen die met mij deze koers gaan uitzetten verder aan u voorstellen.

Dan de krant inhoudelijk.
Vorig jaar hebben we een alternatieve begroting gemaakt. We vonden het nodig een goed onderbouwd verhaal neer te leggen. Er is niet goed naar geluisterd en dat vinden we een gemiste kans. Ik wil er niet te lang bij stilstaan, want we willen vooruitkijken maar soms moet je wel even terugkijken om te leren van je fouten. Wat ging er fout:
- Bezuinigen op verenigingen. Wij hebben gezegd niet doen op deze manier. Het is een niet realistisch plan dat meer gaat kosten dan opleveren. En dat is inderdaad zo gebleken. Vandaar ook dat het college dit deels wil terugdraaien;
- Privatisering van verenigingen. Wij hebben afgeraden het zo rigoureus door te willen voeren. Maak een plan hoe dit aan te pakken en ga in overleg. En ook dat is gebleken. Veel geld in de vorm van ambtenarenuren ingestoken met als resultaat een proces dat grotendeels stil ligt;
- Handhaving. Wij hebben aangegeven geen extra geld te willen begroten voor handhaving zonder concreet plan. Het blijkt nu inderdaad weggegooid geld te zijn;
- Onderhoud wegen. Meerdere malen hebben we aangegeven het blijven onttrekken aan deze post als risico te zien. Zowel financieel als op het gebied van veiligheid. De komende jaren blijkt er nu dus inderdaad grof geld opzij te moeten worden gezet voor onderhoud wegen.
Wat willen we: Forse verlaging van de OZB en stopzetten van de verlaging van de subsidies op verenigingen.

De fabeltjeskrant. Zo werd onze krant populistisch genoemd door de coalitie. Heel stoer dergelijke uitspraken. Maar vooral een uitspraak die iets zegt over degene die hem uitspreekt. Het CDA wil in ieder geval niet op deze manier politiek voeren. En mocht u vinden dat we na de verkiezingen weer deel uit moeten maken van de coalitie, dan zullen we wel open staan voor alternatieven. Er is namelijk niet één waarheid. Er zijn meerdere wegen om een doel te bereiken. En zoals u hierboven kunt lezen is gebleken dat de oppositie het op heel veel fronten het afgelopen jaar bij het rechte eind heeft gehad. En ook het CDA begrijpt heel goed op dit moment het doel is, meer doen met minder geld!

Wij nodigen u, onze collega’s in de raad en het college dan ook uit om ook met de CDA-bril naar de begroting te kijken en hierop te reageren. Wij gaan graag met u in overleg.