06 december 2011

Kunnen we er samen de schouders onder zetten?

Afgelopen maandag 10 oktober waren de fracties van de VVD, PvdA en CDA niet aanwezig bij de bespreking van het agendapunt “plan van aanpak” n.a.v. het rapport BING.

Niet meepraten met een zo zwaarwegend onderwerp gebeurt natuurlijk niet zomaar.Deze aanpak geldt immers voor de integriteit binnen onze gemeente en dan in het bijzonder voor onze bestuurders in het gemeentehuis.

Daar horen de fracties van VVD, PvdA en CDA vanzelfsprekend bij. Sterker nog, wij hechten er nadrukkelijk aan om aan te slag te gaan met een goed integriteitbeleid in onze gemeente en willen hier dan ook vanzelfsprekend ons deel aan bijdragen. Dit werd door ons vanaf het begin uitgesproken en dit blijft voor ons overeind.

Waarom dan deze afwezigheid?

Begin juni ging een afvaardiging van het college, het MT en alle raadsfracties onder voorzitterschap van burgemeester van Zomeren van start met de aanbevelingen vanuit het BING rapport: ”Welke aanpak is er nodig om op zo kort mogelijke termijn de bestuurlijke integriteit van het bestuur in Gemert-Bakel te kunnen borgen?” Helaas heeft er in dit kader nooit meer een vervolgbijeenkomst plaatsgevonden.

De fracties Lokale Realisten en Dorpspartij gaven voorafgaand aan de wel geplande bijeenkomst te kennen dat zij niet bereid waren om samen te werken met het CDA aan dit Plan van Aanpak. PvdA en VVD steunden deze  niet democratische “uitsluiting” van het CDA niet. Vervolgens werden beide partijen dus ook uitgesloten van deelname.

Deze handelswijze druist in tegen alle democratische beginselen. Eens sprak een vorst de volgende wijze woorden: “Wie niet voor mij is, is tegen mij!”

Ook de presentatie van het Plan van Aanpak door de coalitie doet sterk aan het bovenstaande denken. “Wij dicteren wie mag participeren in de totstandkoming van een Plan van Aanpak en u neemt dit aan!!”

“NU en Samen” past  niet in dit concept.

Een en ander werd in een brief door de Lokale Realisten en de Dorpspartij meegedeeld en later in een telefoongesprek door hen bevestigd.

Zo gezegd zo gedaan, erg spijtig en ook pijnlijk als je juist samen de schouders eronder wilt en kunt zetten om integriteitproblemen die zich in het verleden voordeden naar de toekomst toe te voorkomen! Brede samenwerking werd dus in de kiem gesmoord.

De Lokale Realisten en de Dorpspartij voltooiden HUN plan van aanpak en dit plan lag nu voor tijdens de Raadsvergadering van afgelopen maandag.

Burgemeester van Zomeren nam het initiatief  om de fractievoorzitters voorafgaand aan de Raadsvergadering bij elkaar te roepen om met elkaar te overleggen op welke manier de Raad het beste gezamenlijk tot een plan van aanpak zou kunnen komen. Zoals al aangegeven in de open brief die de fracties van VVD, PvdA en CDA aan alle raadsfracties stuurden waren zij tevreden over de afspraken die hierover gemaakt werden. De aanzet van de Lokale Realisten en de Dorpspartij voor het Plan van Aanpak zou worden aangeboden aan de Voorzitter van de Raad, waarna alle fracties hier samen mee aan de slag zouden gaan om hier een goed verhaal van te maken voor Gemert-Bakel.

Een “verhaal”dat raadsbreed gedragen kon worden.

De open brief van de coalitie van Lokale Realisten en Dorpspartij d.d.  9 oktober jl, bood ons weinig handelingsruimte. In dit schrijven komt de coalitie op onjuiste gronden terug op de door haar gemaakte afspraken.

Natuurlijk betreuren wij de gang van zaken rond dit Plan van Aanpak.

Wij hopen, als oppositie, dat burgemeester van Zomeren alsnog het initiatief neemt om alle partijen bij elkaar te brengen. Wij wachten de uitnodiging hiertoe af!

Namens de fracties van:

PvdA:  Jeanine van Cronenburg