10 april 2015

Nieuws uit de laatste raadsvergadering

Graag nemen we u mee in een paar belangrijke punten die tijdens de afgelopen raadsvergadering aan de orde zijn geweest en het standpunt van het CDA hierin.

Toekomstvisie recreatieve ontwikkeling Landgoed Nederheide.
Onder andere was de toekomstvisie van landgoed Nederheide aan de orde. Afgelopen zomer zijn er discussies geweest tussen de ondernemer en de gemeente. Met als resultaat dat onze inwoners hier last van hadden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vandaar dat er door de Raad is uitgesproken dat er behoefte is aan duidelijkheid naar de toekomst om deze discussies te voorkomen. Oftewel aan hele duidelijke afspraken tussen de ondernemer en de gemeente en dat we vervolgens ook willen dat deze afspraken heel nadrukkelijk nageleefd worden. Van beide kanten, ieder binnen zijn eigen verantwoordelijkheid.
Door de ondernemer is vervolgens een interessante integrale toekomstvisie opgesteld waarbij de passanten camping gedeeltelijk wordt veranderd in een Glamping (Glamping, ofwel ‘glamorous camping').  Ook worden er maximaal 10 hotelkamers  binnen het bestaande gebouw  gerealiseerd en wordt het informatiecentrum eindelijk ingericht en aangevuld met projecten zoals Breuken Beleven. Verder wordt er nog een wandelroute gecreëerd in samenwerking met de Golfbaan en wordt het hekwerk op plekken open gemaakt zodat er een doorgang ontstaat voor wandelaars.
Deze visie past in de recreatieve ontwikkeling die in het coalitie programma is afgesproken en past ook in de doelstelling die wij voor ogen hadden in het IGP gebied. Wat daarnaast een heet hangijzer voor ons was is de in het verleden beloofde gratis zwemmen voor onze inwoners. Hier lijkt een oplossing voor gevonden te worden waardoor onze inwoners inderdaad gratis kunnen blijven zwemmen (via een abonnement).

Bezuinigingen Brandweer, Snijden in Hart en Ziel

Dat er in de Veiligheidsregio bezuinigd moet worden daar is men het met elkaar over eens. De manier waarop de bezuinigingsvoorstellen nu zijn ingericht doet echter wel veel stof opwaaien. Zij kunnen dan ook op bar weinig draagvlak rekenen. Dat werd ondermeer duidelijk toen het CDA in gesprek ging met vrijwilligers uit Gemert-Bakel. In heel Zuid-Oost Brabant worden de tweede tankspuiten op de brandweerposten, enkele hulpvoertuigen en de bijbehorende vrijwilligers wegbezuinigd. De brandweervrijwilligers vormen de ‘hart en ziel’ van de organisatie en juist zij zijn de klos. De vrijwilligers die overblijven worden nu zwaarder belast omdat zij vaker zullen moeten uitrukken, ook om in buurgemeenten assistentie te verlenen. Het CDA is zeer bezorgd dat dit ten koste gaat van de motivatie: enerzijds een zwaardere belasting, anderzijds worden ze gekort op de middelen. Bij het laatste komt ook nog eens kijken dat men in Gemert-Bakel het moet doen met elders afgedankt materiaal: dat klopt niet. Als er een brand geblust moet worden of bijvoorbeeld mensen uit een auto gehaald moeten worden, dan mag men ervan uitgaan dat dit met kwalitatief hoogstaand materiaal gebeurd. Inhuur van beroepskrachten, als vrijwilligers er mee stoppen, is geen optie omdat deze veel te duur zijn. Het trainen van brandweervrijwilligers is namelijk vele malen goedkoper. Tijdens de laatste raadsvergadering was de complete raad unaniem van mening dat de huidige bezuinigingsvoorstellen onacceptabel zijn. Onze burgemeester, de heer van Zomeren, heeft vanuit de Raad  de opdracht gekregen om samen met vrijwilligers van het plaatselijke brandweerkorps op korte termijn te gaan praten met Rob Brons, directeur van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. In dit gesprek komen de volgende onderwerpen aan de orde: belasting van de vrijwilligers, alternatieve bezuinigingsideeën, oplossing van de werkdruk voor vrijwilligers en voorradig materiaal van goede kwaliteit. Het CDA blijft er met de aandacht bovenop zitten. Je kan niet anders als er in ‘hart en ziel’ gesneden wordt.