Onbereikbaar
Waarom staan we aan de oostzijde van Eindhoven elke dag weer vast in het verkeer? Hoe kan het dat deze regio zo slecht verbonden is met de rest van Nederland?
Als inwoner en raadslid van de gemeente Gemert-Bakel heb ik elke dag voldoende tijd om na te denken over deze vraag wanneer ik wederom in de file sta. Of het nu bij de rotonde bij de N279 tussen Gemert en Beek en Donk is of ergens vóór Veghel, bij de Beekse Brug is of op de A270 tussen Nuenen en Eindhoven. Alles staat vast! Zowel voor de automobilist als voor de bus.
Zeker nu, in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart van dit jaar, verdient de bereikbaarheid van onze regio volop de aandacht. Het brengt me ook acht jaar terug in de tijd, toen na de verkiezingen onder leiding van de VVD Brabant een streep werd gezet door een groots project dat alle problemen had kunnen oplossen: De Ruit rond Eindhoven. Een nieuwe verbindingsweg tussen de N279 en de A50 om alle sluipverkeer en dus onveiligheid op te lossen en de leefbaarheid en bereikbaarheid voor dit deel van de regio te verbeteren. Maar nee, dit briljante idee kwam van een CDA-gedeputeerde en daarom moest dat klaarblijkelijk van tafel.
Daar tegenover stond de belofte van het bestuur dat toen aantrad dat de N279 tussen Asten en Veghel aangepakt zou worden. Evenals de aanpalende wegen en problemen, waaronder de Beekse Brug. Het Rijk zou een deel van de A67 en de A58 tussen Eindhoven en Tilburg verbreden. Er zou bovendien meer worden geïnvesteerd in een toekomstbestendig openbaar vervoerssysteem en de heilige graal was ‘smart mobility’.
We zijn nu acht jaar later en een oplossing is niet in zicht. De Beekse Brug is nog steeds een drama, iedereen rijdt nog altijd dwars door Beek en Donk, Son en Breugel en Nuenen en het openbaar vervoer is enorm verschraald en regelmatig komt de bus dan ook nog eens niet opdagen. Als klap op de vuurpijl werd het plan voor de N279 (wat overigens ook niet best was) vernietigd door de Raad van State. Het gevolg: er is in acht jaar tijd niets gebeurd om de bereikbaarheid aan de oostzijde van Eindhoven te verbeteren, behalve dat er veel tijd en geld is gestoken in onderzoeken en adviseurs. Het heeft er alle schijn van dat de provincie vooral werkt voor de stad en even vergeet dat er nog heel veel regio omheen ligt, wat ze keihard nodig hebben voor de ‘schaalsprong’ en al die woningbouw die gewenst wordt.
Nu is klagen vanaf de zijlijn heel makkelijk dus ik zal ook direct een oplossing aandragen. Maak de rotondes en stoplichten (zoals bij Keldonk) op de N279 ongelijkvloers, verbreed de N279 tussen Beek en Donk en de A50 en tref goede leefbaarheidsmaatregelen om de weg bij Dierdonk te kunnen laten liggen (geen omlegging om Dierdonk nodig). Daarnaast is een oplossing bij de Beekse Brug voorhanden, maar stop met moeilijk doen over een weiland dat klaarblijkelijk cultureel waardevol is. En oh ja, doe alsjeblieft iets aan het openbaar vervoer want anders neemt het autogebruik alleen maar harder toe.
Inmiddels wordt door de provincie het excuus gevonden in hoge bouwkosten, lange doorlooptijden bij de Raad van State en de belemmerende stikstofregels waardoor mobiliteitsprojecten niet door kunnen gaan. Maar laten we niet vergeten dat het dus begon bij de zwakke knieën van acht jaar terug waardoor we nog vaststaan. En het gebrek aan uitvoeringskracht om vervolgens het alternatief te realiseren. Het geld voor De Ruit hebben we niet meer en vanwege de huidige regels zie ik het niet meer gebeuren. Maar hopelijk durft het toekomstige bestuur wél een vuist te maken en met uitvoering te komen. En hopelijk weegt u als kiezer dit ook mee wanneer u gaat stemmen.
Stefan Janszen
Fractievoorzitter CDA Gemert-Bakel