18 december 2015

Terugkijken op de Begroting

Dit jaar ging voor het CDA de begrotingsbehandeling enerzijds over het verbeteren van de financiële situatie van de gemeente en anderzijds over het dichterbij onze inwoners komen te staan. Een kleine greep uit de onderwerpen waarvoor we aandacht hebben gevraagd treft u hieronder aan. Voor ons volledige verhaal verwijzen we u graag naar onze website (www.cdagemertbakel.nl). Het eerste aandachtspunt ging over de virtuele bereikbaarheid van onze gemeente. In het bijzonder op de bedrijventerreinen en in het buitengebied is deze namelijk verre van optimaal. We willen dat binnen niet al te lange termijn iedereen op een eigentijdse manier is aangesloten op het wereldwijde web. Ook het belang van passend woningaanbod in onze gemeente blijft voor ons een speerpunt. Wat we niet passend vinden is permanente bewoning op recreatieparken. We vinden het belangrijk actief met elkaar te zoeken naar oplossingen hoe illegaliteit hier terug te dringen. Op korte termijn moet verder nagedacht worden over wonen in combinatie met zorg. Onder andere over het langer zelfstandig kunnen blijven wonen in eigen huis. Een initiatief waar we aandacht voor hebben gevraagd is de Blijverslening. Langer blijven wonen in eigen huis vraagt immers vaak diverse aanpassingen. Financiering wil hierbij nog wel eens een probleem zijn. De Blijverslening heeft gunstige voorwaarden en geeft gemeenten een middel om eigenaren te helpen bij het levensloopbestendig maken van hun woning.. De gemeente heeft toegezegd dat deze faciliteit er ook gaat komen. Waar we ook aandacht voor hebben gevraagd is de Buurtwhatsapp. Dit is een Whatsapp-groep die zich richt op het signaleren van verdachte situaties in een bepaalde wijk, buurt of dorp. Het doel is simpelweg meer ogen en oren voor de politie. Met het melden van verdachte situaties in deze app worden buurtbewoners attent gemaakt en ondertussen kan de politie worden ingelicht. Sommige kernen van onze gemeente zijn hier al actief mee bezig. De gemeente gaat onderzoeken hoe ver men hier binnen onze gemeente mee is en gaat iedere kern hierin faciliteren. En dan natuurlijk de OZB. Wij hebben gezegd dat we deze willen verlagen en dat is tijdens de begrotingsbehandeling ook gebeurd. We willen daarnaast dat het college zich inzet om in de komende jaren de OZB op dit lagere niveau te houden. Maar deze begroting gaat niet alleen over OZB verlagen. Want we hebben als CDA gezegd te gaan voor een sluitende begroting en het inlopen van de negatieve reserves zoals afgesproken met de provincie. En ook hier geeft deze begroting invulling aan.

En zijn er dan helemaal geen zorgen? Natuurlijk zien wij ook onzekere factoren in deze begroting. Maar die waren er in het verleden, zijn er nu en zullen er altijd blijven. De vraag is of er voldoende vertrouwen is dat we deze onzekerheden op een goede manier kunnen verwerken met elkaar op het moment dat een scenario negatiever uitpakt dan voorzien. En of er voldoende vertrouwen is dat we in staat zijn meer inkomsten te verwerven en meer in mogelijkheden kunnen gaan denken. Wij geloven dat dit met de huidige samenwerking in de Raad van Gemert-Bakel kan. Men is kritisch maar constructief. En er zijn inderdaad, dat blijkt ook in 2015 weer, meer manier om gelden binnen te halen of bezuinigingen door te voeren. Maar gaten in je begroting structureel op laten vullen door onze woningbezitters vinden we echt niet meer kunnen. Ten slotte. Het CDA heeft de mond vol van afspraak is afspraak. En we moeten constateren dat er bij onze fractie nog teveel klachten komen van burgers over niet teruggebeld worden, geen reactie of te late reactie op brieven, brieven op een manier geschreven dat men ze niet kan begrijpen, kort door de bocht reacties van ambtenaren op vragen. Kortom. Het lukt ons als gemeente nog niet altijd om de dienstverlener te zijn die het CDA wil dat we zijn voor onze inwoners. Wij als Raad, samen met het college en de ambtenaren moeten het als een morele verplichting zien om onze inwoners optimaal te faciliteren en ze serieus te nemen. Wij zeggen niet dat dit niet gebeurt, maar het wordt door onze inwoners niet altijd zo ervaren. En die ervaring willen we graag verbeteren. Afspraak is afspraak.