01 december 2013

U wilt een betaalbare en passende woning binnen Gemert-Bakel?

Het CDA vindt het van belang zowel jonge als oudere inwoners aan onze gemeente te binden. Dit willen wij bereiken door goed in te spelen op de woonbehoeften van de verschillende leeftijdsgroepen. Een goede verdeling van jong en oud is een belangrijke voorwaarde om Gemert-Bakel levendig en leefbaar te houden. De laatste jaren zijn er helaas voor  jongeren minder kansen zijn geweest, een ontwikkeling die het CDA een halt toe wil roepen!

Hoewel de markt momenteel niet mee zit, denken wij dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om betaalbaar te kunnen bouwen. Wij denken daarbij aan het bouwen van woningen met collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). CPO is namelijk een interessante vorm van woningbouw voor zowel de particulier als de gemeente. CPO wordt gestimuleerd in de vorm van subsidies en wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de gemeente. Door het samenwerken tussen bouwers, CPO en gemeente kunnen de totale kosten van een nieuw huis flink naar beneden. Iets wat in het huidige economische klimaat geen overbodige luxe is. Daarnaast heeft de Raad in 2013 de starterslening gelukkig weer in ere hersteld, zodat de mogelijkheden van financieren voor jongeren ook een stuk beter zijn. In zo'n samenwerkingsconstructie is vanuit de gemeente een commerciële en slagvaardige houding van belang. Essentieel voor slagen van het CPO is met name hoe een gemeente het gehele traject oppakt. Vanaf de planontwikkeling tot de oplevering van de zelfgebouwde woning. Oftewel een gemeente die dergelijke initiatieven vanuit de gemeenschap waardeert en ondersteunt en die een houding heeft van "ja, als het past binnen de kaders"  en "veel moet mogelijk zijn". Een houding waar het CDA volledig achter staat. Met zo'n houding worden grondposities sneller verkocht, hetgeen weer een gunstig effect heeft op de begroting.

Wij denken dat er in onze gemeente genoeg jongeren zijn die de droom hebben om in Gemert-Bakel hun woonwens te realiseren. Wij willen daar graag aan meewerken en in samenwerken met die jongeren. In concrete zin zou een nieuw project mogelijk kunnen zijn in Handel, plan Heerebosch II. In Handel is al eerder sprake geweest van zeer succesvolle collectieve woningbouw door een groep particulieren. Maar ook in andere dorpen kunnen op deze manier CPO's gerealiseerd worden. De gemeente is er daarbij om met u mee te denken. Het is een streven om in de komende jaren meer succesvolle projecten samen met u te realiseren.

Maar we praten nu wel heel veel over jongeren. Natuurlijk moet op de woonwens van ouderen ook goed ingespeeld worden. Naast het gegeven dat veel ouderen graag zo lang mogelijk thuis en in hun eigen dorp willen blijven wonen, vragen ook de ontwikkelingen in de zorg om een andere kijk op wonen voor ouderen. Ook hier het dorp Handel als voorbeeld. Met de bouw van een nieuwe MFA in Handel zal de mogelijkheid ontstaan om een nieuw plan te realiseren op de huidige plaats van De Bron. Dit kan kansen bieden voor bijvoorbeeld het combineren van zorg en wonen in Handel. De behoefte hieraan dient nader onderzocht te worden, maar het CDA wil hiermee wel aangeven dat er in samenwerking tussen een gemeente en een dorp veel mogelijk kan zijn.