17 juli 2014

Uit de raad van 10 juli, hoe staan we er financieel voor?

Afgelopen donderdag 10 juli stond de laatste raadsvergadering voor het zomerreces op de agenda. Op de agenda stond een stukje terugkijken maar zeker ook vooruit kijken aan de hand van de jaarrekening 2013, cijfers van het eerste kwartaal 2014 maar ook de trendnota 2015 t/m 2018.

We beginnen met een korte terugblik naar 2013 aan de hand van de jaarrekening 2013. Als we deze samenvatten kunnen we zeggen dat de kosten gelukkig redelijk tot goed onder controle zijn maar we wel blij mogen zijn met een aantal incidentele meevallers waardoor de jaarrekening positief sluit. Ook zien we dat Nederland in 2013 nog steeds in een situatie van crisis verkeert wat zich onder  andere uit in een benodigde negatieve bijstelling van de bouwgrondexploitatie. Grondverkopen en vastgoedontwikkelingen blijven afhankelijk van vertrouwen in economische ontwikkelingen en dit vertrouwen is en blijft in Nederland B.V. en dus ook in Gemert-Bakel wankel.

En wat zien we vervolgens in het eerste kwartaal van 2014? Eigenlijk een soortgelijk beeld als in 2013. De kosten zijn inzichtelijk en redelijk tot goed onder controle en incidenteel een meevaller. Dat geeft ook meteen de uitdagingen aan waar we de rest van 2014 voor staan. We zullen de rest van 2014 als Raad, in samenwerking met het College, vragen moeten beantwoorden als: kunnen we kosten wellicht toch nog verder verlagen en kunnen we de inkomenspositie op onderdelen versterken? En wordt dit een gemakkelijke opgave? Nee, maar ook zeker geen onmogelijke opgave is de overtuiging van het CDA. De besparingswerkgroep die aan het begin van deze raadsperiode is ingericht (afvaardiging raadsleden, commissieleden en ambtenaren)  is inmiddels een paar keer bij elkaar geweest en inmiddels zijn er al 45 ideeën verzameld waar de gemeente wellicht zijn voordeel mee kan doen. Dit geeft aan dat er wel degelijk kansen liggen. Wij zullen dan ook blijven zoeken naar mogelijkheden om van Gemert-Bakel een financieel gezonde gemeente te maken.

En dat is ook nodig als we naar de trendnota kijken (financiële doorkijk voor de komende jaren). Hierin zijn al een aantal wensen uit het collegeprogramma verwerkt. Onder andere de OZB-verlaging van 10% wat jaarlijks minder inkomsten tot gevolg heeft. We weten dat veel collega-raadsleden sceptisch zijn over het voornemen van het CDA om hier aan vast te houden. Maar wij vinden echt dat gaten in de begroting structureel opvullen met hoge lasten voor onze burgers niet kan. We vinden dat we als CDA een taak hebben eerst keihard op zoek te gaan naar alternatieven. Het nu al los laten van deze verkiezingsbelofte is voor het CDA in deze fase dan ook niet bespreekbaar.

We beseffen dat we keihard zullen moeten blijven werken aan de financiële positie. Zowel aan de inkomsten als aan de uitgavenkant. En dat is wat we ook beloofd hebben voor de verkiezingen en ook zullen nakomen nu we in het College zitten.

Het zomerreces is inmiddels ingegaan. Het moment om nieuwe energie op te doen om eind augustus weer aan de slag te gaan. Ondanks het reces ligt het werk nooit helemaal stil. Binnen het CDA Gemert-Bakel hebben we verschillende werkgroepen namelijk Sociaal Domein, Ruimtelijke Ordening, Financiën en Sport en Economie. Deze werkgroepen gaan tijdens de vakantieperiode door met bespreken van de kansen die nog verder uitgewerkt moeten worden. Heeft u nog ideeën of zorgen over zaken binnen onze gemeente? Wij horen deze graag. U kunt ons mailen: [email protected] of u kunt contact op nemen met onze mensen via de website www.cda.nl/gemert-bakel.

De fractie van het CDA Gemert-Bakel wenst alle inwoners van onze gemeente een prettige vakantie.