01 december 2013

Verschillen alternatieve begroting CDA Gemert-Bakel in vergelijking met de collegebegroting

Positief effect CDA begroting t.o.v. college

Negatief effect CDA begroting t.o.v. college

Lagere rente

Verlaging OZB

€ 1.100.000

Lagere juridische kosten

-  100.000

Meer onderhoud wegen

-  100.000

Lagere uitvoeringskosten WMO

-  335.000

Hogere uitgaven subsidies sport en cultuur

-  350.000

Geen nieuw bestemmingsplan buitengebied

-  200.000

Lager budget handhaving

- 180.000

Besparing Peelsamenwerking

-  200.000

Zero budgeting

-  400.000

Totale effect positief

€ 1.595.000

Totale effect negatief

€ 1.550.000

Minder geld uitgeven, maar wel aan de juiste dingen!

In dit artikel willen we aangeven wat onze visie is ten opzichte van de begroting van het college. Hoe wij denken dat gelden ingezet moeten worden of waar eventueel meer op bespaard kan worden. Ook in ons geval is sprake van een sluitende begroting. Sterker nog, hij is iets positiever dan de collegebegroting. De moeite waard dus om als Raad serieus over van gedachten te wisselen, omdat wij vinden dat onze begroting meer recht doet aan u als inwoner van Gemert-Bakel. Het saldo van de ingediende begroting 2014 van het college is € 11.000 positief. De alternatieve begroting van het CDA Gemert-Bakel is per saldo zelfs nog iets positiever, namelijk € 56.000.

Eerst een toelichting op de postieve effecten op de begroting:
Een besparing is mogelijk door de in 2014 nieuw op te nemen leningen met een kortere looptijd af te sluiten en door in de begroting uit te gaan van de feitelijke, lage rentestand. Dit levert een voordeel in de begroting op van € 180.000. De gemeente heeft zich bij het aangaan van leningen te houden aan de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido). De hierin opgenomen normen hebben als doel de renterisico's van de gemeente te beheersen. De belangrijkste normen in dit kader zijn de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. Bij het hanteren van deze normen gaan wij uit van een rentevisie, wat verwachten we van het verloop van de rente op de geld- en kapitaalmarkt. Deze rentevisie bedenkt het CDA niet zelf, maar baseert zij op de rentevisies van een aantal grootbanken en centrale banken. Wij vinden het van daaruit reëel, gezien het huidige euribortarief en de verwachting voor het komende jaar, in de begroting uit te gaan van een lager rentepercentage voor het kasgeld. Ook voor de langlopende leningen zien wij ruimte om nieuwe leningen af te sluiten met een kortere looptijd tegen een lagere rente. Natuurlijk dient dit te gebeuren binnen de door het Rijk gestelde normen in de wet fido.

De post juridische kosten stijgt in de collegebegroting met € 140.000. Wij zijn het daar niet mee eens. Door meer overleg en openheid vooraf en het vaker toepassen van mediation kunnen we veel advocatenkosten besparen. Wij vinden dat de stijging € 100.000 minder kan zijn en dat onze gemeente zich daar ook voor moet inzetten.

We zien verder dat de kosten voor voorzieningen gehandicapten stijgen met € 300.000 t.o.v. vorig jaar  naar € 1.750.000. Als er meer geld voor deze doelgroep nodig is moet dit natuurlijk ook beschikbaar komen. Maar bij een nadere verdieping van de cijfers blijkt dat de helft van dit grote bedrag uitvoeringskosten zijn. Dus voor elke euro voorziening ook één euro kosten die aan het gemeentehuis toegerekend worden! Dit vinden wij veel te veel en dit moeten we als gemeente echt niet willen. Redelijk vinden wij, 20% uitvoeringskosten, de norm volgens de benchmark. Wij willen daarom fors op die hogere uitvoeringskosten besparen en dat levert € 335.000 op.

Wij willen op de uitvoering van het bestemmingsplan Buitengebied,  VAB en het geurbeleid € 200.000 besparen omdat dit anders en goedkoper moet. In het artikel verderop in deze krant leest u hier meer over.

Vorig jaar was er een voorstel om € 180.000 meer uit te trekken voor handhaving. Wij vonden dat niet nodig en constateren nu dat er ondanks dat hoge bedrag dat daaraan besteed is geen verbetering in handhaving is opgetreden. Wij vinden nog steeds, dat gezien er veel minder gebouwd wordt, extra handhaving overbodig is en dat het beter is om overbodige regels en bepalingen af te schaffen in plaats van bureaucratisch te gaan handhaven. Wij stellen daarom wederom voor om die € 180.000 terug te draaien.

Peelsamenwerking: Op dit gebied wordt er hard gewerkt door de Peelgemeentes om tot een samenwerking te komen. In principe staan wij hier positief tegenover. Vooral omdat er door de decentralisatie van Rijk en Provincie veel nieuwe taken op de gemeente afkomen. Wij willen deze taken en het geld voor  onze inwoners goed uitvoeren en besteden. Dan is het van belang om de ambtelijke uitvoeringskosten zoveel mogelijk te beperken, zodat er voldoende overblijft om de inwoners de voorzieningen te geven die ze nodig hebben. Als CDA Gemert-Bakel hebben wij aangegeven dat er minstens 30% op de uitvoeringskosten bespaard moet worden. Om deze reden hebben wij voor 2014 een besparing aan uitvoeringskosten € 200.000 ingeboekt.

Zerobudgeting: Dit betekent elke keer opnieuw, voordat er een bedrag wordt uitgegeven, bekijken of dat ook echt nodig is. Een gezonde houding in financieel lastige tijden. Hiervoor was een bedrag van € 100.000 in de begroting van 2013 geraamd. Uit de voorlopige rekening van 2013 blijkt dat dit principe nu al meer dan € 850.000 oplevert. Dat is de reden dat wij het verantwoord vinden om voor 2014 € 400.000 in te boeken. Dit is minder dan in 2013, omdat wij ook wel snappen dat veel quick wins reeds ingezet zijn. Maar hier blijvend op focussen is nu van belang.

Dan de posten die een negatief effect hebben op de begroting:
De grootste post is een forse verlaging van de Onroerend Zaak Belasting (zie ons artikel over de OZB). Dit zorgt voor minder inkomsten voor de gemeente van € 1.100.000.

Onderhoud wegen: Vooral het onderdeel fietspaden. Dit kost 100.000 euro extra (zie ons artikel wegen).

Sport en cultuur: Wij hebben vorig jaar fel geprotesteerd vanwege de veel te forse bezuinigingen op sport en cultuur. Wij vonden het een onrealistisch plan. Een bezuiniging die veel meer ellende en geld zou gaan kosten dan dat deze oplevert. We zijn dan ook blij met een gedeeltelijk herinzicht hierin van ons College. Dat blijkt onder andere uit het terugdraaien van de bezuiniging buitensport en uitstel bezuiniging Kunstlokaal en Bibliotheek. We zijn als CDA van mening dat ook de binnensport en andere verenigingen te hard gepakt worden. We hebben diverse verenigingen inmiddels gesproken en veel van hen geven aan te snappen dat het met wat minder moet. Echter een volle 100% subsidieteruggang kunnen de meeste verenigingen niet dragen. Om ons verenigingsleven te behouden willen we € 350.000 extra kosten ramen.