15 mei 2015

Waarom Peel 6.1, waarom aanvragen pasjes voor gratis zwemmen Nederheide en hoe zit het met het verdwijnen van speeltoestellen?

Graag willen we u meenemen in 3 onderwerpen waar we op dit moment  als partij veel over aangesproken worden. We willen u meenemen in het waarom van bepaalde keuzes maar u ook vooral oproepen om ons aan te blijven spreken!

Waarom Peel 6.1?

Onder deze naam zijn de Peelgemeenten: Deurne, Asten, Someren, Helmond, Laarbeek en Gemert-Bakel een samenwerkingsverband aangegaan. Doel is gezamenlijk uitvoeren van wetten welke eerst grotendeels onder verantwoording van Rijk en Provincie vielen en nu door de gemeente moeten worden uitgevoerd. We hebben het dan over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Jeugdzorg en de Participatiewet.

De reden dat deze wetten aan de gemeente zijn overgedragen is dat zorg onbetaalbaar dreigde te worden. De oplossing die hiervoor bedacht is: meer verantwoording bij de mensen zelf leggen en eerst in overleg bekijken wat ze zelf kunnen met behulp van hun omgeving. Professionele hulp wordt vervolgens aanvullend gegeven. Omdat de gemeente de overheid is die het kortst bij de burger staat kunnen zij deze nieuwe wetten het beste uitvoeren en dat onderschrijft ook het CDA. Dichtbij en in goed overleg met de betrokkenen!

Waarom dan 6.1?  De materie is complex en zorg is duur. Samen met de 5 andere gemeenten hebben we meer kennis en hoeven we zaken maar 1 keer te doen. Denk dan aan maken van verordeningen en aanbestedingen. Door samenwerking wordt er dus kwalitatief beter gewerkt en daarnaast minder geld uitgegeven aan ambtelijke kosten. Zo blijft er meer over voor de daadwerkelijke zorg.

Waarom dan toch kritisch? Het verleden leert dat samenwerkingsverbanden door meer bureaucratie, vaak in verhouding duurder zijn. En ook zien we op dit moment dat de goede voornemens om deze wetten kort bij de mensen uit te voeren nog niet altijd lukken. Voorbeelden: mensen moeten naar de gemeente Helmond bellen om zaken geregeld te krijgen. Hier krijgen ze een callcentrum aan de lijn krijgen dat slecht geïnformeerd lijkt te zijn en beloftes van terugbellen slecht nakomen. Of de invalidenparkeerkaart die in Helmond afgehaald moesten worden. Na protest is dit gelukkig weer in eigen gemeente mogelijk.

Waarom pasjes aanvragen voor gratis zwemmen Nederheide?

Het CDA wilde 1 ding voor u bereiken namelijk gratis zwemmen voor onze inwoners. Een middel om dit te laten werken is een pasjessysteem. We hebben nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het praktische aspect van het pasjessysteem en zijn hier dan ook kritisch over. Het huidige voorstel lijkt ons omslachtig.  Aan de andere kant snappen we ook dat de ondernemer zijn administratie op orde moet hebben. Daarom hebben we afgesproken dat we dit systeem gaan evalueren over een bepaalde periode. Wij zullen de ondernemer eind mei dan ook vragen hoeveel pasjes er zijn aangevraagd en hoe het proces is verlopen. Vervolgens kunnen we bepalen of er iets anders nodig is en hoe we dit gaan organiseren voor u.  Dus laten we het in mei op deze manier proberen met elkaar en in juni bepalen of aanpassingen nodig zijn.

Speeltoestellen in Gemert-Bakel. Waar wel, waar niet, wat moet blijven en wat mag verdwijnen?

In 2011 is beleid ingezet hoe om te gaan met beheer, onderhoud en vervanging van speeltoestellen. Destijds is veel van dit werk teruggelegd bij de inwoners. Het CDA denkt dat er opnieuw gekeken moet gaan worden naar dit beleid. Is de lijn uit 2011 nog steeds passend en zijn de inspanningen die we van inwoners verwachten realistisch? De komende weken zullen we hierover dan ook met u in gesprek gaan.

1 puntje wat we de gemeente nu al zullen meegeven is dat het laten verpauperen van de ZandseBerg in Bakel en de speelweide in Handel op voorhand voor ons niet acceptabel is. Dit zijn nu juist unieke speelplekken waar veel gebruik van wordt gemaakt, die iedereen kent en wat ons betreft juist wat opgeknapt zou moeten worden.

Zomaar een paar onderwerpen die leven en waar we graag over met u in gesprek blijven om zaken te blijven verbeteren! Blijf ons input geven over wat niet goed gaat of wat juist heel goed gaat. Wij zullen altijd serieus kijken wat we met u input kunnen!

CDA Gemert-Bakel

Voor reacties: [email protected] of 0620332846