05 september 2015

Wat doen wij tijdens een reces

Wanneer scholen weer beginnen weten wij dat er ook een einde is gekomen aan het zomerreces van de politiek. Maar ligt alles dan inderdaad helemaal stil? Nee, bij CDA Gemert-Bakel in ieder geval niet.

Wij hebben natuurlijk ook genoten van onze vakanties. Maar daarnaast hebben wij de actualiteit gevolgd en hebben wij met de gehele fractie vooruit gekeken. Kijken waar voor het aankomende jaar de kansen liggen. Maar ook teruggekeken en bepaald waar we nu staan.
Hoe hebben wij dit dan gedaan? Wij zijn in de vakantie met de gehele fractie bijeen geweest en hebben onszelf ‘opgesloten’ in een ruimte. We hebben het verkiezingsprogramma gepakt en besproken waar we op koers liggen, wat eventueel niet meer actueel of van toepassing is en wat nieuwe punten zijn waar we aandacht aan moeten besteden.
 Als eerste hebben wij geëvalueerd hoe het tot nu toe gegaan is. Hierover kunnen wij concluderen dat het vanaf de verkiezingen tot nu een prima tijd is geweest. Een tijd waar lastige zaken zijn opgepakt en opgelost, als raad goed samengewerkt wordt en ruimte is voor initiatieven. Maar ook vinden we een belangrijk aspect uit ons verkiezingsprogramma nog niet goed ingevuld namelijk afspraak = afspraak. Nog steeds lopen we ertegenaan dat vragen lang blijven liggen en krijgen we veel opmerkingen van burgers over geen reactie krijgen op mail of niet teruggebeld worden. En dat willen we niet! Dus met nog meer energie zullen we dit punt op moeten gaan pakken!

Verdere punten uit ons verkiezingsprogramma die aandacht vragen en we even willen benoemen:
* OZB, de verlaging van de OZB blijft voor ons staan! In combinatie uiteraard met gestaag toewerken naar een gezonde financiële positie van Gemert-Bakel.

* Zorgvuldige veehouderij, hier zijn een aantal goed initiatieven geïnitieerd alleen vertellen we er nog te weinig over. We zullen dus beter moeten communiceren.

* Bereikbaarheid,  geen lange omleiding over Bakels grondgebied, wij blijven ons hiervoor inzetten omdat het objectief een slecht voorstel is. Maar ook  zullen we extra aandacht gaan besteden aan een betere bereikbaarheid voor Gemert.

* Starters, onderzoek verrichten naar nut en noodzaak starterlening of dat andere initiatieven om starters te stimuleren wellicht effectiever zijn.

* ZZP’ers, onderzoeken wat wij kunnen betekenen voor deze doelgroep en breder dan alleen huisvesting want niet iedere groep ZZP'ers heeft dezelfde problematiek.

Dit zijn zo maar een paar punten waar wij als CDA Gemert-Bakel over schreven tijdens de verkiezingen en ons weer voor de volle 100% gaan inzetten. Maar natuurlijk blijven wij ons ook inzetten voor de actuele zaken en dingen. Zo volgen wij actief de uitvoering van de speeltoestellenbeleid, Nazareth, ontwikkelingen Zuid Om enzovoort.

Vragen of interesse aan te sluiten bij onze fractievergaderingen dan horen wij het graag.

De volgende openbare fractievergadering is maandag 21 september in de Eendracht.

Namens de CDA fractie

Stefan Janszen