07 juli 2011

Wat is er mis met ons groen?

Onbegrijpelijk vinden de inwoners van Gemert-Bakel de maatregelen die genomen worden  in het kader van de bezuinigingen in de beplanting. Deze  reacties bereiken mij als raadslid.

Goede onderbeplanting, hagen en plantsoentjes worden drastisch aangepakt. Te drastisch in de ogen van het CDA en vele inwoners van onze gemeente.

De jarenlange aanwezige beplanting worden uit de grond gerukt om plaats te maken voor gras. Het bezuinigingseffect wordt in mijn ogen daar niet mee bereikt.

De bestaande beplanting was op verschillende plaatsen volgroeid en had minimaal onderhoud nodig. Daarnaast had deze beplanting ook een waarde. Een waarde in geld maar zeker ook voor het oog. De diversiteit in onze gemeente leverde ons niet voor niets in 2007 de 2 de plaats in Entente Florale op. Wat zal de uitstraling van het gras zijn en zeker in een droge periode. Ook had vele beplanting een bepaalde functie, zeker in het kader van verkeersveiligheid. Zoals bijvoorbeeld hagen bij een drempel als wegafscheiding fungeerden, zodat de jeugd niet zo snel van het trottoir de weg opliep.

De gemeente heeft diverse maatregelen wel aangekondigd en ook inwoners gevraagd om mee te gaan onderhouden, maar vele buurten hebben minimaal de tijd gekregen om het de regelen.

Want het groen was al verdwenen voordat de mensen het georganiseerd kregen.

Het is nu de vraag of het echt financieel iets oplevert? Het verwijderen van de beplanting en het opnieuw inzaaien kost ook geld. Het onderhoud was voorheen ook minimaal omdat de beplanting volgroeid was en de gemeente beschikte over de daarvoor benodigde machines. Onderhoud blijft nu ook nodig. Dus wat maakt het verschil?

Namens de CDA-fractie,

Toos van den Hurk