28 november 2021

Bestaanszekerheid eerst

Bestaanszekerheid: gezondheid, een dak boven je hoofd en rust in je financiële situatie. Dat is voor iedereen belangrijk. Als die basis wankelt of ontbreekt, is ondersteuning nodig. De gemeente is verplicht om iedere vier jaar een beleidsplan schuldhulpverlening op te stellen.

Problematische schulden

In Nederland en ook in onze gemeente Gilze en Rijen is het niet voor iedereen even makkelijk. 7,6 Procent van de Nederlandse huishoudens had problematische schulden in 2020. Dat berekende het CBS. De Coronacrisis duurt al bijna twee jaar en doet daar nog eens een schepje bovenop. Ook met de gevolgen van de bezuinigen in het studieleenstelsel, waartegen het CDA zich steeds heeft verzet, moeten we rekening gaan houden. Het CDA Gilze en Rijen vindt het belangrijk dat de gemeente een goed en duidelijk beleid heeft hoe inwoners met schulden kunnen worden geholpen. Schuldhulpverlening is altijd maatwerk, elke situatie is uniek.

Preventie en vroeg eropaf

Het beste is natuurlijk als schulden niet ontstaan. Zo kunnen kinderen al vroeg leren dat je moet sparen om iets moois te kopen. Een bijbaantje kan helpen om die prachtige jas of smartphone te kunnen kopen. Ook het jongerenwerk biedt hierbij ondersteuning en geeft voorlichting.  Dorpsteam, gemeente en organisaties werken nauw samen opdat betaalachterstanden al in een vroeg stadium worden opgemerkt. Laagdrempelige ondersteuning zoals een financieel maatje, het Budgetcafé of een meedenker (ervaringsdeskundige) zijn zeer belangrijk. Het CDA heeft grote waardering voor alle vrijwilligers die hier veel tijd en energie in steken. Samen maken zij het verschil!

Inzet CDA: Jongeren Perspectief Fonds

Op 11 november is de CDA-motie ‘Jongeren Perspectief Fonds’ aangenomen. Speciaal voor jongeren met problematische schulden wil het CDA zo’n fonds instellen. Dit is in onze ogen een goede aanvulling op het beleid zoals dat nu is opgesteld. Een speciale aanpak gericht op jongeren met problematische schulden om schuldenzorgvrij aan hun toekomst perspectief te kunnen werken. Schulden kunnen zorgen voor veel stress. Schooluitval of verlies van een baan kunnen het gevolg zijn en dat drukt zwaar op de jongeren en onze hele samenleving. Het Jongeren Perspectief Fonds kan in deze gevallen het verschil maken.

Wil je met ons meedenken of aandachtspunten meegeven? Bel 0616 316 102, mail naar [email protected]  of stuur een facebookberichtje naar @CDAGilzeRijen!