11 mei 2022

CDA wil bestrijding ratten

Ratten horen niet in het straatbeeld van Gilze, Hulten, Molenschot en Rijen. Als gemeente moeten we er samen met de inwoners voor zorgen dat dat ook zo blijft.

Ziektes en schade

Tijdens de lockdowns nam het aantal meldingen over overlast van ratten toe. Aanvankelijk dachten we dat dat kwam omdat de mensen thuis waren en beter konden zien wat er zich rondom het huis afspeelde. Inmiddels weten we uit verschillende onderzoeken dat dat slechts een klein stukje van de waarheid is. De overlast door plaagdieren, waaronder muizen en ratten, blijkt in heel Nederland toe te nemen. Dat is meer dan verontrustend. Muizen, ratten en ander ongedierte zijn dragers van ziekteverwekkers. De bruine rat zorgt ervoor dat via de urine bacteriën in het oppervlaktewater terechtkomen waardoor mensen ziek worden. Voor het zwemmen in oppervlaktewater wordt gewaarschuwd. Verder zijn ratten ook verantwoordelijk voor knaagschade aan bijvoorbeeld elektriciteitsdraden waardoor er brand kan ontstaan in schuren en loodsen.

Resistentie

Tegen de overlast door muizen en ratten worden al heel lang bestrijdingsmiddelen ingezet. Maar zoals ook bij bacteriën het geval is, worden muizen en ratten op den duur resistent tegen gif. Het gebruik van gif heeft bovendien nog een ander risico, namelijk dat het gif in de voedselketen terechtkomt waardoor andere dieren ook doodgaan. De stichting Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) en Wageningen University & Research (WUR) hebben hiernaar in opdracht van het ministerie van infrastructuur en waterstaat onderzoek gedaan.

Buurgemeenten

Op basis van de onderzoeksrapporten weten we dat de rattenoverlast een landelijk probleem is. Uit de pers weten we dat in de buurgemeenten Breda en Oosterhout inmiddels sprake is van een ware overlast. Daarom heeft het CDA vragen aan het college van B&W gesteld over de bestrijding van ratten in onze gemeente.

Vragen aan college

Het CDA wil onder meer weten hoe het college zorgt voor de bestrijding van de ratten en hoe er wordt gezorgd voor informatie naar inwoners en bedrijven met het oog op de gevaren van het zwemmen in oppervlaktewater en de zorg voor gezondheid, preventie en bestrijding. Ten slotte wil het CDA een 80 – 100% subsidie voor bedrijven en inwoners die effectieve maatregelen nemen om de overlast te bestrijden.

Janet Frankemölle-Bolier, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen