21 november 2021

Droomverbouwing Scouting Rijen

Scouting Rijen is voor veel inwoners en met name kinderen een vereniging waar je op een veilige manier je sociaal-emotioneel en fysiek kunt ontwikkelen. Er worden vrienden voor het leven gemaakt en je leert daar hoe je een steentje aan de maatschappij kunt bijdragen. De teamspirit staat voorop, iedereen is wel ergens goed in en samen kom je verder.

Verouderd gebouw

Het huidige gebouw van de Scouting is verouderd en om de activiteiten duurzaam voort te kunnen zetten heeft de Scouting om een gemeentelijke bijdrage verzocht. Het CDA Gilze en Rijen heeft samen met andere partijen een motie ingediend om te zien op welke wijze er kan worden bijgedragen aan de kosten van de verbouwing. De motie is unaniem in de gemeenteraad van 11 november aangenomen.

Duurzaam en inclusief

Op 26 december 2021 bestaat deze vereniging met meer dan 200 jeugdleden en 85 vrijwilligers 85 jaar. Tot 1986 vonden de activiteiten op verschillende locaties plaats. Vanaf dat jaar is het huidige gebouw “De Zwerfkei” in gebruik genomen. Dit gebouw is voor een groot deel door eigen inzet, handjes en middelen gebouwd en onderhouden. Het sanitair is inmiddels verouderd, de vereniging is gegroeid en het gebouw is niet goed toegankelijk voor de mindervalide scouts en bezoekers. Bovendien moet het gebouw worden verduurzaamd. De scouting is in staat de droomverbouwing voor de helft zelf te financieren.

Eenmalige investering met structureel effect

Vele vrijwilligers zetten al vele jaren samen de schouders eronder. Voor onze kinderen en voor onze gemeenschap. Door corona heeft ook de scouting een zwaar jaar achter de rug. Veel activiteiten konden daardoor niet doorgaan. Als we nu eenmalig geld investeren kan de scouting als inclusieve vereniging weer meer dan 35 jaar vooruit. Het CDA hoopt dat de gemeente mogelijkheden ziet om de Scouting te ondersteunen en zo de droomverbouwing van het scoutinggebouw mogelijk te maken.

Meedenken, vragen of opmerkingen stuur dan een bericht naar [email protected]