25 mei 2024

Focus op veiligheid.

In de commissie middelen van vorige week stonden maar liefst drie bespreekstukken over veiligheid op de agenda: de veiligheidsregio, het dekkingsplan gebiedsgerichte opkomsttijden (brandweer) en het focusblad veiligheid. Daarnaast was er 18 april een locatiebezoek bij de brandweer. Voor het CDA is het thema veiligheid zeer belangrijk.

Het focusblad veiligheid wordt jaarlijks opgesteld en vastgesteld door het college. Veiligheid omvat veel elementen binnen de gemeente. Het is belangrijk om duidelijke prioriteiten te stellen. Deze gaan van overlastmeldingen en acties daarop tot aan digitale veiligheid. Ook het jaarplan van de Boa’s moet aansluiten op de gestelde prioriteiten. De focus op digitale veiligheid vinden we zeer belangrijk want Cybercriminaliteit kan heel veel leed en schade veroorzaken. Voor kwetsbare groepen moet extra aandacht zijn. Het CDA ziet het focusblad Veiligheid vooral als een gids die inzicht geeft in de prioriteiten.

Veiligheidsregio

Over de gebiedsgerichte opkomsttijden hebben we een paar weken terug al geschreven. Deze opkomsttijden gelden voor onze hele gemeente. Voor Molenschot betekent dat dat de brandweer uit Dorst sneller ter plekke kan zijn dan de brandweer uit Rijen of Gilze. Daarom zijn er afspraken gemaakt tussen de brandweerkorpsen in de regio. In de veiligheidsregio Midden-en West-Brabant werken maar liefst 24 gemeenten samen aan veiligheid. Op hun website staat te lezen: “Met 24 gemeenten, brandweer, GHOR en politie bundelen wij de krachten in de regio. Zo zijn we goed voorbereid op rampen en crises.”

De raad op straat

Op 18 april waren raads- en commissieleden uitgenodigd in de brandweerkazerne te Rijen. De brandweerlieden uit Gilze en uit Rijen hebben ons een fantastisch programma aangeboden. In kleine groepjes hebben we voorlichting gekregen over onder andere de samenwerking met de vliegbasis en   de uitdaging om voldoende vrijwilligers te werven. We mochten ervaren hoe het is om in een brandweerauto te zitten. Op de route ontbraken verkeersdrempels, smalle straatjes en geparkeerde auto’s niet. Onder het toeziend oog van een deskundige begeleider mochten we ook wat ‘praktijkervaring’ opdoen. Via deze weg nogmaals hartelijk dank voor deze interessante en leerzame avond!