Rabo&Co Gert-Jan Frijters Ledenraad Geitenboeredrij - Raldo Neven Fotografie
10 april 2022

Fractie stelt vragen aan college over Provinciaal stikstof beleid

Naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport van Bureau Connecting Agri & Food, heeft het CDA Gilze en Rijen vragen gesteld aan ons college over de door de Provincie aan onze veehouders voorgeschreven stalaanpassingen.

Op grond van het Provinciaal stikstofbeleid moeten Brabantse veehouders vóór 1 januari 2024 hun stalsystemen aanpassen om emissiereductie te realiseren. Dit terwijl hier nog geen landelijke termijnen voor zijn afgesproken en de Provincie Limburg de eisen op het gebied van stalaanpassingen pas op 1 januari 2030 jaar laten ingaan. Door de veel kortere tijd die Brabantse boeren is gegeven om hun stallen aan te passen, worden zij op achterstand gezet. Het nieuwe kabinet heeft 25 miljard uitgetrokken voor onder meer opkoop van piekbelasters en ontwikkeling van innovatieve stalsystemen. Omdat Brabantse veehouders eerder hun stallen moeten aanpassen, kunnen zij hiervan geen gebruik maken. Het rigide tijdspad zorgt ervoor dat de veehouders in Brabant gedwongen worden minder duurzame oplossingen te kiezen.  Bovendien ligt door het gedwongen versneld beëindigen van boeren bedrijven, kaalslag van het platteland op de loer.

Aan het door de Provincie opgelegde tijdspad, kleven bovendien ook praktische bezwaren.  In het rapport is becijferd dat nog ruim 2.200 vergunningen voor stalaanpassing vóór 1 januari 2024 afgegeven zullen moeten worden en feitelijk nog eerder omdat de aanpassing van de stal de nodige bouwtijd vraagt. De Provincie zegt te gaan zorgen dat alle benodigde vergunningen tijdig verleend worden. Deze opgave zal het nodige vergen van de ambtelijke capaciteit van onze gemeente. Wij hebben het college daarom vragen gesteld over de verwachte vergunningsaanvragen en de wijze waarop tijdige afwikkeling van de aanvragen wordt gewaarborgd. Ook hebben we het college verzocht om in overleg te treden met andere gemeentes in Brabant over de haalbaarheid om alle benodigde vergunningen tijdig af te kunnen geven.

Inmiddels heeft het college onze vragen beantwoord. In onze gemeente moeten circa 70 bedrijven nog een vergunning aanvragen. Het college schat in dat hiervan de helft daadwerkelijk een aanvraag zal indienen. Van de andere helft schat men in dat zij het bedrijf vroegtijdig zullen beëindigen en  naar verwachting geen stalaanpassingen zullen doen.

Bij de verdere beantwoording van onze vragen geeft het college aan dat de betreffende milieuvergunningsaanvragen complex zijn en een lange doorlooptijd hebben. Hierdoor kunnen de door de Provincie gestelde termijnen wellicht niet worden gehaald. Naar aanleiding van de door ons gestelde vragen, heeft het college toegezegd om, eventueel in samenspraak met andere Brabantse gemeenten, bij Provincie aandacht te vragen voor de uitvoeringsproblemen. Wij hebben daarbij aangegeven dat de boeren niet de dupe mogen zijn van onze capaciteitsproblemen en dat naar onze mening aangesloten moet worden bij het landelijk beleid.

Bert Rops, commissielid CDA Gilze en Rijen