16 juni 2021

Gilze en Rijen maakt werk van woningbouw en investeringen in het openbaar gebied.

Enkele weken geleden schreven we in dit weekblad over de woningbouwontwikkeling in Gilze. Het Centrumplan, het parkdeel van het centrumplan, het Ruimte voor Ruimte project aan het Laarspad, nieuwbouw achter De Wildschut en aan De Wendel zijn samen goed voor 285 woningen in 2021 en 2022. Samen met ontwikkelingen in het openbaar gebied zoals reconstructie van het Bisschop de Vetplein, de Burgemeester Van Poppelstraat en de wijk Keienbijters verandert Gilze in een bouwput. Wel een bouwput waar Gilze mooier, met meer groen en wonen in een nog prettigere woonsfeer te voorschijn zal komen. Het is een inhaalslag voor het verleden, het kost wat, het geeft even overlast maar we krijgen er veel moois voor terug. Het CDA is blij zijn steentje te hebben kunnen bijdragen.

Ook in Rijen staat de komende jaren veel te gebeuren. Zo wordt de oude school van De Kring veranderd in een gebied met een diversiteit aan woningen. We vinden het heel goed dat de oude gevel van de school gehandhaafd blijft. Restauratie van de militaire wijk in samengaan met ontwikkeling van een totaal nieuwe spoorzone met onderdoorgang onder het spoor zal bijdragen aan een blijvende goede, veilige verbinding tussen Rijen Zuid en Rijen Noord. De realisering van Centrumplan Oost komt steeds dichterbij, we wachten op het zetten van handtekeningen. Met de herinrichting van het gebied Margriethal / Tropical met een nieuwe sporthal en appartementencomplex en met de bouw van 9 woningen op de marechausseelocatie wordt een langdurig proces afgerond. Ontwikkeling van de Kinlocatie aan de Rector Buijselstraat staat op de raadsagenda en met het project Boskamer nadert bouw in de Vliegende Vennen voltooiing. Om aan de grote woningvraag te voldoen heeft Wethouder Diepstraten een eerste akkoord gesloten met Ballast Nedam en Leystromen voor de bouw van 77 woningen in het plan Tussen de Leijen waar uiteindelijk 370 woningen staan gepland. In Rijen Noordoost worden maatregelen getroffen om overstromingen te voorkomen, waarbij gelijktijdig herinrichting van straten en openbaar groen wordt aangepakt. Dit alles maakt Rijen klaar voor de toekomst waarin het goed wonen en verblijven is.

Voor een aantal partijen in de gemeenteraad gaan ontwikkelingen niet snel of niet goed genoeg. Het zijn vaak ook deze partijen die snel klaar staan met kritiek als publieke of private partijen veranderingen willen die hen niet aanstaan zonder zich daarbij in de materie te verdiepen. Als voorbeeld bijgevoegde foto van de Hondskoije aan de Bavelseweg in Gilze, waarbij de particuliere eigenaar tijdens veranderingen veel over zich heen kreeg. Het CDA vindt dat het resultaat alleen maar verbetering heeft gebracht.

Jac Wouters,

Raadslid CDA