21 juni 2024

Goed dat de Meedoenregeling wordt aangepast.

Mee kunnen doen is voor iedereen belangrijk. Sociale activiteiten kunnen lastig zijn als je het niet breed hebt. Ook het hebben van een abonnement op bijvoorbeeld een favoriet tijdschrift kan te duur zijn. Dan is er de Meedoenregeling die wordt verhoogd met ingang van 1 juli. Ook de inkomensgrens hiervoor wordt dan aangepast.

Tot 1 juli is het bedrag van de Meedoen regeling € 150, = per persoon per jaar. Dat wordt € 200, = per jaar. Daarnaast wordt de inkomensgrens om in aanmerking te komen verhoogd naar 130 procent van het wettelijk sociaal minimum (was 110 procent). Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente de regeling aanpast en de regeling laagdrempeliger wil maken. Dat was ook één van de aanbevelingen uit het armoedeonderzoek van 2023.

Laagdrempelige toekenning

Het CDA begrijpt echter niet dat inwoners die eerst onder de oude regeling vielen zichzelf moeten melden om voor de verhoging in aanmerking te komen. Dat vinden wij niet laagdrempelig en moet volgens ons eenvoudiger kunnen. In de gemeenteraadsvergadering van afgelopen maandag hebben we als CDA voorgesteld om de verhoging automatisch toe te kennen. Dus zonder een extra aanvraag. Dit voorstel is in de vorm van een amendement door de meeste fracties mee- ingediend en is aangenomen.

Duidelijke communicatie

De gemeente wil ook inzetten op laagdrempelige communicatie. Het is belangrijk voor inwoners en organisaties om te weten welke inkomensregelingen er zijn. En wanneer je ervoor in aanmerking komt. Het CDA hamert keer op keer op duidelijke communicatie. Op dit moment wordt de Meedoenregeling namelijk weinig benut. En dat is jammer voor de groep inwoners die hier wél voor in aanmerking komt.

Het CDA heeft het college dan ook opgeroepen om alles op alles te zetten. Zodat inwoners die van de Meedoenregeling en de andere inkomensregelingen gebruik kunnen maken dat ook weten.

Contact opnemen met onze CDA-fractie kan via Janet Frankemölle [email protected]