07 juni 2024

Grote waardering voor 10 jaar Repair Café.

Afgelopen vrijdag vierden we het 10-jarig jubileum van Repair Café Rijen. Een mijlpaal om trots op te zijn. Het Repair Café heeft zijn sporen verdiend door de inzet van een groep trouwe en enthousiaste vrijwilligers. Duurzaamheid, ontmoeting en delen van kennis en vaardigheden staan centraal.

Het CDA was bij de feestelijke ochtend in de Boodschap met diverse sprekers. De coördinator van het Repair Café Wim Helmer mocht daarin natuurlijk niet ontbreken. Met trots vertelde hij over de tomeloze inzet van ’zijn’ groep vrijwilligers. Veel van hen zijn al vanaf de start betrokken bij het Repair Café en samen hebben ze inmiddels een toepasselijke bijnaam “De gele kanaries”. Daarnaast is Danielle van het VIP hun steun en toeverlaat. En de vonk is overgeslagen naar Gilze. Sinds kort is ook daar een Repair Café te vinden.

Inzet vrijwilligers

Het CDA heeft grote waardering voor alle vrijwilligers van het Repair Café. Zij zetten zich in voor onze inwoners en voor een duurzame wereld. Waarom iets weggooien als het nog gemaakt kan worden? Soms is maar een klein onderdeel kapot en andere keren moet er wat meer gebeuren. Door het herstellen vermindert onze afvalberg en hoeven er minder nieuwe grondstoffen te worden gebruikt. Bovendien bespaar je ook nog eens geld. Een win-win situatie dus voor een duurzame wereld en de eigen portemonnee. Een vrijwillige gift kan ook worden gedaan.

Toekomst

Het CDA vindt ook het ontmoeten en het delen van kennis en vaardigheden zeer waardevol. Tijdens het repareren is een gezellig praatje mogelijk en kunnen we als inwoners ook een stukje zelfredzamer worden. Maar je moet wel weten hoe je iets kunt repareren. Het plakken van een fietsband lijkt misschien niet zo lastig maar je moet wel weten hoe je het lek kunt vinden. En hoe je de band er weer op legt. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente en de politiek initiatieven zoals het Repair Café ook in de toekomst blijven steunen.

Contact opnemen met onze CDA-fractie kan via Janet Frankemölle [email protected]