02 juli 2024

Hoe gaat het maatregelenpakket eruitzien?

Vorige week schreven we al over de perspectiefnota. Deze donderdag mogen alle fracties hun licht erover laten schijnen. Het CDA kiest ervoor om dat op hoofdlijnen te doen. Dit doen we omdat het Ravijnjaar 2026 en daaropvolgende jaren nog met veel onzekerheid zijn omgeven. Veel taken van de gemeente liggen wettelijk vast. Zoals het regelen van de WMO en de jeugdhulp. Hiervoor stijgen jaar in jaar uit de kosten ondanks diverse maatregelen om daar grip op te krijgen.

Er wordt een toenemend beroep op mantelzorgers gedaan en op vrijwilligers in allerlei verbanden zoals mantelzorgondersteuners, budgetcoaches, beweegmaatjes, taalmaatjes, cliëntondersteuners, enzovoorts. Dat geldt ook voor verenigingen. Voorzieningen zoals de Speelotheek of de Weggeefhoek zijn van grote meerwaarde. Hier moeten we heel zuinig op zijn. Bezuinigen op dit vlak is het voor het CDA dan ook niet aan de orde.Naast de vrijwillige organisaties zijn ook bijvoorbeeld de bibliotheek, het taalhuis en muziekonderwijs belangrijke voorzieningen in onze dorpen en ook de gemeentelijke inkomensregelingen zijn heel hard nodig.

Maatregelenpakket

In de perspectiefnota lezen we nog niets over de plannen van het college met betrekking tot de WOZ of toeristenbelasting. Het enige dat we weten is dat de rioolheffing omhooggaat omdat op veel plekken in de gemeente de riolering moet worden aangepakt. Het CDA zal in 2025 beoordelen of we het maatregelenpakket dat het college gaat voorstellen acceptabel vinden. Vast staat dat als het nieuwe kabinet vasthoudt aan de bezuinigingen ook onze gemeente hieraan niet ontkomt. We zullen omstreeks oktober horen wat de eerste bijsturingsplannen zijn. In het voorjaar 2025 volgt het voorstel voor het complete maatregelenpakket.

Gemeenschappelijke regelingen

Onze gemeente zit in meerdere gemeenschappelijk regelingen zoals bijvoorbeeld regio Hart van Brabant, de omgevingsdienst en de GGD. Hier gaat ieder jaar een fors bedrag naar toe. We vinden het vanzelfsprekend dat ook de samenwerkingsverbanden hun uiterste best doen om de uitgaven in de hand te houden en de gemeentelijke bijdragen niet te verhogen. Iedere gemeente is hierbij gebaat. Het college zal bij de bestuurlijke overleggen hierop aan moeten sturen.

Contact met onze CDA-fractie kan via Janet Frankemölle [email protected]