16 juni 2024

Impuls woningbouw Molenschot met plan “Nieuwe Erven”.

Het dorp Molenschot wordt als alles volgens plan verloopt uitgebreid. Er ligt een prachtig plan klaar om maximaal 75 woningen toe te voegen. Dat is een groot project voor een klein dorp en belangrijk voor de leefbaarheid.

Al op 10 maart 2020 heeft het vorige college een principe besluit genomen over dit plan. Dat betekent dat er planologische medewerking is verleend aan woningbouwontwikkeling in Molenschot. Een aantal betrokken inwoners nam daartoe het initiatief. In 2021 stemde het vorige college in met een intentieovereenkomst. Dat wil zeggen dat er toen afspraken zijn gemaakt over de verdere uitwerking van de plannen. Een jaar later in 2023 heeft het huidige college hierop kunnen voortbouwen en de plannen ter inzage gelegd. Dat betekent dat onder andere omwonenden en defensie hierop hebben kunnen reageren. Als de gemeenteraad op 17 juni instemt wordt het opnieuw ter inzage gelegd en kunnen belanghebbenden nogmaals reageren en eventueel beroep aantekenen bij de Raad van State. Dit soort projecten en woningbouw in het algemeen hebben veel tijd én geduld nodig.

Mooi plan

Het CDA is vanaf het begin voorstander van dit mooie plan. Als alles verloopt zoals wij hopen komen er betaalbare starterswoningen, appartementen (22 tot 24 voor bewoners met lichte zorg, waarvan 50% huur en 50% koop) en koopwoningen in de verschillende prijsklassen. Het CDA vindt het een goed uitgangspunt dat er meer ruimte is opgenomen voor starters/jongeren en senioren. We hopen dat er op deze wijze in Molenschot meerdere generaties een plek hebben om passend te (blijven) wonen.

Alle generaties belangrijk

Het is belangrijk dat jongeren de mogelijkheid hebben in hun dorp een betaalbare woning te kunnen vinden. Dat is goed voor onder andere het verenigingsleven. Jonge gezinnen zijn nodig voor het voortbestaan van bijvoorbeeld de school. Oudere inwoners kunnen door toevoeging van voldoende seniorenwoningen of levensloopbestendige woningen in hun vertrouwde dorp blijven wonen. Kortom het CDA zal op 17 juni van harte instemmen met het raadsvoorstel.

Contact met onze fractie kan via Janet Frankemölle [email protected]