31 oktober 2021

Jongeren schuldenzorgvrij

In Nederland en ook in onze gemeente wonen jongeren met schulden. In sommige gevallen kunnen die schulden zo problematisch zijn dat deze zwaar op het welzijn van de jongeren en dus ook onze samenleving drukken. Een aantal gemeenten heeft daarom een jongeren perspectief fonds (JPF) waarin niet de schuld maar het toekomstperspectief van de jongeren centraal staat. CDA Gilze Rijen wil graag een onderzoek of de JPF aanpak ook in onze gemeente mogelijk is.

Doel Jongeren Perspectief fonds

Weer perspectief  en grip op het leven bieden, dat is het belangrijkste doel van een JPF aanpak. Deze aanpak is gericht op jongeren van 18 tot en met 27 jaar, waarbij niet de schuld van de jongere centraal staat maar het werken aan een goed toekomstperspectief. Door schulden kan stress ontstaan die vervolgens kan leiden tot schoolverzuim of het verliezen van een eigen dak boven het hoofd. Dit is niet goed voor de jongere en dus ook niet voor onze samenleving.

Wat is de JPF aanpak

Met de JPF aanpak wordt de jongere allereerst schuldenzorgvrij gemaakt. Daarnaast start een  begeleidingstraject, bijvoorbeeld door een maatschappelijke stage of het (opnieuw) oppakken van een opleiding. De stichting Jongeren Perspectief Fonds heeft hiervoor de kennis in huis. Het CDA vindt het belangrijk dat onze gemeente in contact treedt met de Stichting JPF om te kijken hoe deze aanpak ook voor onze jongeren met schulden kan worden ingezet.

Motie onderzoek JPF

In de raadsvergadering van 11 november zullen we via een motie het college verzoeken om in contact te treden met de stichting Jongeren Perspectief Fonds. We vragen het college te onderzoeken, of de JPF aanpak ook in onze gemeente kan worden toegepast. Het zou een goede aanvulling kunnen zijn op het bestaande beleid. Jongeren met schulden kunnen door deze aanpak weer grip op hun toekomst  krijgen.

Natuurlijk wil het CDA voorkomen dat jongeren en ook alle andere inwoners van onze gemeente in een situatie van schulden terechtkomen. Het voorkomen van schulden en de vroegsignalering ervan blijven daarom steeds van belang.