05 april 2021

Kwaliteit van zorg staat bovenaan

Goede zorg is onmisbaar. Een goed lokaal zorgaanbod is belangrijk voor onze inwoners. Daarom staan voor het nieuwe regionale inkoopbeleid kwaliteit en lokale zorgaanbieders hoog op het lijstje van het CDA.

We kunnen er niet om heen. De kosten in het sociaal domein nemen jaar op jaar toe. We hebben het over jeugdzorg, WMO en participatie. In onze gemeente en de regiogemeenten van Hart van Brabant is dat niet anders. Het zorgaanbod is bovendien zo versnipperd geraakt dat gemeenten het zicht op al die zorgaanbieders een beetje kwijt zijn. Het regionale inkoopbeleid gaat daarom op de schop.

Voor dit nieuwe inkoopbeleid zijn een aantal uitgangspunten geformuleerd. Het CDA begrijpt dat het anders moet maar vraagt aandacht voor lokale zorgaanbieders als het gaat om lichte zorgvragen. Soms is de zorgvraag erg ingewikkeld en kan de hulp niet dichtbij worden geregeld. Wachtlijsten zijn dan niet altijd te voorkomen maar moeten voor het CDA wel zo veel mogelijk worden beperkt. Is er wel een wachtlijst dan moet de overbruggingszorg goed zijn geregeld.

“Normaliseren” komt ook terug bij de uitgangspunten. Het CDA is het volledig eens met de stelling dat we niet van alles een zorgvraag moeten maken. Er zijn dingen die erbij horen: een peuter luistert bijvoorbeeld niet altijd en ontwikkelt zijn eigen willetje, het ene kind is heel rustig en het andere kind is juist erg druk. Vaak zijn een luisterend oor en begrip van familie, buren of school al genoeg om het niet als probleem te zien.

Maar er zijn ook kinderen, gezinnen en volwassenen die het op eigen kracht of in eigen kring niet redden en dan moet er naar een oplossing worden gezocht. In Gilze en Rijen is het Dorpsteam  (www.dorpsteamabg.nl/dorpen/gilze-rijen) inmiddels ruim een jaar actief. Zij kunnen een luisterend oor bieden maar zijn ook in staat om samen op zoek te gaan naar de juiste weg in het zorglandschap. We vinden het als CDA erg belangrijk dat mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd en dat ook bijvoorbeeld de huisartsen het dorpsteam weten te vinden en andersom. Alleen samen kan de zorg op de juiste manier worden ingezet. Alleen samen houden we de zorg betaalbaar!

Vragen, opmerkingen of ideeën? Bel of mail naar 0616316102 of [email protected].

Janet Frankemölle,

fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen