02 juni 2024

Moet de grondprijs voor huurwoningen in de vrije sector lager zijn?

Binnenkort bespreekt de gemeenteraad de grondprijzen die betaald moeten worden als de gemeente grond verkoopt om huizen op te kunnen bouwen. Deze grondprijs per vierkante meter maakt vaak een groot deel van de kosten van een woning uit. Wat opvalt is dat de grondprijs van een huurwoning in de vrije sector lager ligt dan bij een soortgelijke koopwoning. Het CDA heeft daar een vraag over gesteld en is benieuwd naar uw mening.

Grondprijzen

Voor vrijesector huurwoningen bedraagt de grondprijs per vierkante meter  €280,- voor een tussenwoning, €319,- voor een hoekwoning en €317,- voor een appartement. Vrije sector huurwoningen zijn huurwoningen voor mensen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Je kunt voor deze woningen geen huurtoeslag krijgen en de huurprijs begint vanaf €880,- per maand. De grondprijzen voor soortgelijke koopwoningen zijn veel hoger en bedragen €384 voor een tussenwoning, €395,- voor een hoekwoning en €525,- voor een appartement. Voor het bouwen van een sociale huurwoning wordt uiteraard een veel lagere grondprijs berekend.

Waarom dit prijsverschil

Dat de grondprijs voor een sociale huurwoning veel lager is dan voor een koopwoning begrijpen we goed. Zo blijven deze huurwoningen voor mensen met een laag inkomen beschikbaar. Het verschil tussen de grondprijs van een vrijesector huurwoning en een koopwoning vinden we best veel en daarom hebben we aan het college hier vragen over gesteld. We kregen als antwoord dat verhuurders wel rendement moeten kunnen maken en dat bij een huurwoning ook nog in extra voorzieningen als keukens moeten worden geïnvesteerd. Volgens ons zijn dergelijke voorzieningen ook bij koopwoningen onmisbaar. We vragen ons af of de gemeente het rendement van de verhuurder moet subsidiëren. Een   achterliggende reden zou ook kunnen zijn dat er anders geen of onvoldoende vrijesector huurwoningen worden gebouwd. En ook daar is behoefte aan. Het CDA wil graag weten hoe u tegen dit vraagstuk aankijkt.

Voor een reactie of andere vragen kunt u een mailtje sturen naar onze fractie via [email protected]