01 juni 2021

Nette afronding van de Haansberg en mooi landschapspark.

Het plan om bedrijventerrein de Haansberg aan de N282 naast Beerens Winkelinterieurs af te ronden met een logistiek gebouw in combinatie met een  landschapspark ziet er goed uit. Inwoners van Hulten krijgen veel extra groen en het is goed voor de werkgelegenheid in onze gemeente en regio.

Het CDA vindt het belangrijk  dat het college  dit principeverzoek alleen in de eerste fase wil steunen. Wel een logistiek gebouw met een groot landschapspark maar geen extra kantoorgebouwen. Het gebouw in combinatie met het park kunnen mooi worden ingepast en versterken bovendien de groene buffer tussen Hulten en het bedrijventerrein. De extra kantoorgebouwen die staan ingepland in een volgende fase worden niet toegestaan. Zo wordt voorkomen dat Hulten vastgroeit aan bedrijventerrein de Haansberg.

Het landschappelijk karakter van het gebied blijft behouden en zelfs versterkt. In de toekomst moet dit mooie groene gebied met waterpartij een fijne plek zijn om te verblijven. Voor het CDA is het zeer belangrijk dat het toekomstige landschapspark toegankelijk is voor alle inwoners en bijdraagt tot een goed leefklimaat.

We zijn het dan ook niet eens met sommige partijen die dit voorstel op gelijke hoogte zetten met het te ontwikkelen bedrijventerrein Wijkevoort.  Daar wordt 80 ha nieuw bedrijventerrein ontwikkeld. Grote distributiecentra met hoogtes tot wel 25 meter kunnen daar verrijzen en het betreft daar geen lokale bedrijven, noch een groene invulling met een landschapspark. Niet voor niets hebben we daarover een zienswijze ingediend.  Het principeverzoek waarover we het nu hebben betreft een  natuurlijke afronding van een bestaand bedrijventerrein en heel veel groen. Goed voor het leefklimaat  en werkgelegenheid in onze dorpen, een win-winsituatie dus.

Het CDA vindt het belangrijk dat  met de omwonenden  op een open wijze de omgevingsdialoog wordt gevoerd door de ontwikkelende partij en dat daar waar mogelijk, meegedacht kan worden over de inrichting van het landschapspark. Dat wordt immers de plek voor die bewoners om straks lekker hun ommetje te kunnen wandelen.

Onze CDA- fractie hoort graag waar kansen en uitdagingen liggen. Wilt u, wil jij met ons meedenken of aandachtspunten meegeven? Bel op  0616 316 102, mail naar [email protected] of stuur een Facebookberichtje naar @CDAGilzeRijen!