22 januari 2022

Politiek betekent keuzes maken

Politiek gaat over het maken van keuzes. Dat is niet altijd eenvoudig. Het CDA wil dat zo goed mogelijk doen voor onze gemeente en dus voor de inwoners. Alwijn ten Cate ( 2 op de lijst) : “Het CDA gaat moeilijke beslissingen niet uit de weg, neemt verantwoordelijkheid en vertelt het eerlijke verhaal”.  Als voorbeeld noemt hij de commissie ruimte van 17 en 18 januari jl. waar woningbouw en de spoorzone uitgebreid besproken werden.

Woningbouw

Alle partijen geven aan dat ze meer woningen willen. Het CDA vindt dat een goede zaak want er is een flink tekort aan bijvoorbeeld woningen voor jongeren, senioren en doorstromers. In de woonvisie worden 700 tot 800 woningen genoemd, maar er is meer nodig. In de commissie stond het woningbouwplan “Tussen de Leijen” op de agenda. Daar worden maximaal 375 woningen gebouwd. Uit de bijdrage van D66 en GGR bleek dat ze grote moeite met “Tussen de Leijen” hebben omdat  in hun ogen het Open Landschap aantast. Het leek erop dat ze liever geen verdere uitbreidingen willen maar alleen willen inbreiden in de kernen vanwege deze aantasting. Het CDA is uiteraard ook voor inbreiding. Toch zijn grotere uitbreidingen noodzakelijk omdat er in de dorpen niet voldoende plek is voor de gewenste aantallen. We willen in de kernen niet alleen huizen en appartementen bouwen maar ook ruimte behouden voor voldoende groen. Dan moet je dus uitbreiden. Dit is de keuze die wij als CDA maken.

Spoorzone

Het CDA wil de Spoorzone ontwikkelen tot een plek met een nieuw station, nieuwe perrons, geluidswerende voorzieningen en een onderdoorgang. Daarnaast is woningbouw en een mobiliteitshub (deelauto’s, scooters, fietsers en pakketpunt) bij het spoor  belangrijk. Rijen-Zuid mag niet wordt afgesneden van de rest van Rijen. Sommige partijen veronderstellen dat een fietstunnel vele malen goedkoper zou zijn dan een auto-te-gast-tunnel. Het grootste deel van de kosten zit echter niet in het soort tunnel. Een nieuw station, geluidswering, trillingen tegengaan, de omgeving en een onderdoorgang kosten in het totaal heel veel geld. Dit hele project wordt samen met het Rijk, Prorail en de Provincie ontwikkeld, gefinancierd en uitgevoerd. Tegenvallers komen ook mede voor deze partijen. Het CDA maakt pas een echte keuze als de risico’s en bijdrage van de gemeente duidelijk zijn en goede afspraken met de partners zijn gemaakt. Precies zoals wethouder Stinenbosch dat heeft aangegeven. Dat er een onderdoorgang moet komen staat voor het CDA vast.

Voor vragen of opmerkingen kunt bellen of mailen met Alwijn te Cate via 0615 035 807 of [email protected].