09 mei 2021

Renovatie en automatisering stuw Schorsstraat Rijen.

Alwijn ten Cate is behalve commissielid ruimte ook onze man in het waterschap. Hij vertelt in dit artikel over zijn bezoek met Jip Jansen aan de gerenoveerde stuw aan de Schorsstraat in Rijen. De stuwen worden aangepast opdat er sneller en makkelijker kan worden ingespeeld op wisselende weersomstandigheden.

Wat is een stuw?

In een vorig artikel heb ik uitgelegd dat het belangrijk is om water langer vast te houden. Alles wat niet wegstroomt, heb je dan nog om in droge perioden te gebruiken. Bovendien zorgt dit ervoor dat het grondwater wordt aangevuld. In een rivier zorg je door middel van een barrière dat het water wordt tegengehouden. Pas boven een bepaald peil stroomt het water eroverheen. Een stuw is zo’n barrière.

Renovatie en automatisering.

De stuw kan door automatisering op afstand worden bediend, zodat er meer of minder water wordt doorgelaten. Bij niet geautomatiseerde stuwen moet dit ter plaatse door medewerkers van het waterschap worden gedaan. Door in de aanloop naar drogere perioden hogere stuwstanden in te stellen kan meer water in het gebied worden vastgehouden en de grondwatervoorraad worden aangevuld.

Het waterschap heeft de stuw ook gerenoveerd. Naast een vernieuwde stuwklep zijn ook relingen geplaatst en is de bodem bij de stuw met steen bekleed. De stenen voorkomen het uitslijten van de bodem door stroming.

Deltaplan Hoge Zandgronden.

Met het Deltaplan Hoge Zandgronden (DHZ) hebben de waterbeheerders in Brabant en Limburg een gezamenlijke ambitie uitgesproken om zoet water op de zandgronden langer vast te houden. Daarmee spelen we in op de gevolgen van klimaatverandering in de toekomst. Zowel inrichtings- als beheermaatregelen zijn nodig om de beschikbaarheid van zoet water te vergroten. Provincie Noord-Brabant is subsidieverstrekker. Zij betaalt 50% mee aan de uitvoeringskosten van dit project.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

namens CDA commissielid ruimte en

lid algemeen bestuur Waterschap Brabantse Delta.