01 april 2022

update : Sluiting school klap in gezicht Hultense gemeenschap

CDA Gilze en Rijen is diep geschrokken van de voorgenomen sluiting van KBS De Drie Musketiers en peuterspeelgroep Hummeldonk in Hulten. Scholen zijn essentieel voor een leefbare dorpskern en wij willen per se dat Hulten leefbaar blijft! Dat deze school onder toeziend oog van het nieuwe College van B&W zomaar zou verdwijnen, vindt CDA Gilze en Rijen onacceptabel.

Sluiting

Stichting Nuwelijn en stichting Muzerij hebben op 22 maart jl. een brief aan de ouders geschreven. Daarin staat dat zowel KBS De Drie Musketiers als peuterspeelgroep Hummeldonk binnen twee jaar definitief gaan sluiten. Dat komt omdat de school in de buurt zit van de ‘verplichte opheffingsnorm’. Zou een school 23 leerlingen of minder hebben, dan moet zij per direct de deuren sluiten. Met 27 leerlingen zit KBS De Drie Musketiers daar nog net boven.

Alles aan doen

In de brief staat dat uitvoerig overleg is gevoerd met alle betrokken partijen. De stichting spreekt ook zijn dank uit richting vooral ouders en medewerkers die er alles aan hebben gedaan. Nu is het tijd dat de gemeente laat zien dat ze zich niet bij de feiten neerlegt. Er worden de komende jaren woningen bijgebouwd, er liggen plannen om Hulten autoluw te maken. Zaken die de leefbaarheid in Hulten kunnen vergroten en een aantrekkende werking hebben. Maar het gemis van een school vangen we daar niet mee op. En let wel: als we de school nu sluiten komt ’ie nooit meer terug.

Welzijn kinderen voorop

We zeggen niet, dat de school koste wat het kost open moet blijven. Het gaat uiteindelijk om de kinderen en als de kwaliteit van onderwijs niet langer geborgd kan worden, dan houdt het op. Maar als de nieuwe coalitie zich gedwee bij de voorgenomen sluiting neerlegt, dan is het met een leefbaar Hulten gedaan. CDA Gilze en Rijen gunt kinderen een goede school dicht bij huis. Komt dat goed?

Nieuwe coalitie

In het verkiezingsdebat over een onderwijsdashboard zei Peter van Seters, fractievoorzitter van Groen Gilze en Rijen nog: “Dus wij [raadsleden van Groen Gilze en Rijen, red.] hebben dat dashboard als raadslid nodig, maar mevrouw Frankemölle komt uit het onderwijs dus die heeft daar waarschijnlijk veel meer verstand van op onderwijsgebied. Op dat gebied wil ik m’n eigen niet begeven.” Het CDA gaan ervan uit dat de nieuwe coalitie snel over de dreigende sluiting het gesprek aangaat.

Nagekomen informatie: De school heeft momenteel 35 leerlingen i.p.v. 27 zoals in de brief staat vermeld.