26 juni 2024

Van jaarrekening tot begroting.

Vorige week hebben we de jaarstukken 2023 behandeld. Over twee weken staat de eerste tussentijdse rapportage 2024 en de perspectiefnota 2025 op de agenda.

De jaarstukken 2023 waren niet heel verrassend. Er is geld over gebleven maar dat komt grotendeels door projecten die zijn doorgeschoven naar 2024. Daarnaast is er in december nog extra incidenteel geld van het rijk gekomen dat niet meer zo snel kon worden ingezet. Dat laatste geld gaat in het spaarpotje van de gemeente. In de algemene reserve zoals dat wordt genoemd. Dat vinden we als CDA verstandig zeker gezien de grote uitdagingen vanaf 2025.

Heden

De eerste tussentijdse rapportage (TURAP) geeft ons een inkijkje in de stand van zaken van dit jaar.  Het CDA is vooral benieuwd of de gemeente op schema ligt. En wanneer de uitgestelde werkzaamheden van 2023 worden of zijn afgerond. Deze werklast komt immers bovenop de projecten en andere werkzaamheden die zijn gepland voor het lopende jaar 2024.

Toekomst

Bij de perspectiefnota gaan we kijken naar de toekomst van onze gemeente. Het is een belangrijke opstap naar de begroting 2025.  We weten ook dat er in 2026 een heel grote uitdaging ligt. Dat is het zogenoemde Ravijnjaar waarin het Rijk een stuk minder geld aan de gemeenten geeft. In de  perspectiefnota staan daar nu rode cijfers. Dat geldt ook voor 2027 en 2028.  Het CDA is erg benieuwd waar het college oplossingen ziet. Maar daar moeten we nog geduld voor hebben. Het college heeft al aangegeven dat we nog geen oplossingsrichtingen kunnen verwachten bij de behandeling van de perspectiefnota. We zien alleen in 2025 nog een heel klein plusje staan. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Het CDA zal dit nauwgezet volgen.

Tot slot nog een update over de Meedoenregeling, de verordening is afgelopen donderdag (dus niet maandag zoals eerder geschreven) aangenomen met voorgestelde aanpassing van het CDA. Zie voor de volledige info over dit onderwerp het artikel van vorige week op onze website.

Contact met onze CDA-fractie kan via Janet Frankemölle [email protected] of Connie Hartog [email protected]