24 mei 2021

Veiligheid bovenaan bij nieuwe onderdoorgang spoor.

De onderdoorgang bij de Julianastraat en Stationsstraat neemt steeds vastere vormen aan. Na verdere onderzoeken  ligt er een goed voorstel waarin veiligheid de hoofdrol speelt. Daar is het CDA heel blij mee. Goed voor inwoners van heel Rijen en omstreken, maar vooral voor onze dorpsgenoten van Rijen Zuid.

Treinverkeer neemt toe.

We praten al lang over de spoortunnel die volgens het CDA hard nodig is. Steeds meer treinverkeer passeert Rijen en dat wordt in de toekomst nog meer. De spoorbomen zijn zoals iedereen weet regelmatig dicht en dat zal verder toenemen. Voetgangers, fietsers en automobilisten moeten veel geduld opbrengen. Niet iedereen is geduldig met onveilige situaties tot gevolg.

Ingrijpend project.

We begrijpen dat dit grote project voor omwonenden heel ingrijpend is. Aan de zuidzijde moeten huizen worden gesloopt om plaats te maken voor de onderdoorgang en op andere plekken moet de bereikbaarheid goed geregeld worden. En niet te vergeten de impact van het bouwen dat zeker twee jaar in beslag zal nemen. Uiteindelijk moet een veilige onderdoorgang in combinatie met de hele omgeving zorgen voor een goed en groen leefklimaat voor alle inwoners. We bouwen deze onderdoorgang immers voor 50 jaar of langer. Hard nodig voor de verdere ontwikkeling van Rijen.

Gedegen onderzoek, mooi plan.

Inmiddels zijn er twee grote onderzoeken afgerond. De brandweer heeft zich gericht op aanrijtijden bij calamiteiten en Stichting Z op de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor voetgangers, fietsers en mensen die minder mobiel zijn.

Er ligt nu een mooi voorstel. De te hoge helling aan de zuidkant is aangepast en de tunnel is diep genoeg voor alle hulpdiensten: brandweer, ambulance en politie. Het CDA vindt deze veiligheid heel belangrijk. De fietsers kunnen de helling makkelijker nemen en Rijen Zuid blijft goed bereikbaar voor de hulpdiensten. En omgekeerd inwoners van Rijen Zuid kunnen voorzieningen in het centrum zowel te voet, met de fiets en de auto blijven bereiken. Tenslotte vinden we het belangrijk dat deze route onaantrekkelijk wordt gemaakt en verboden wordt voor doorgaand vrachtverkeer.

Onze CDA- fractie hoort graag waar kansen en uitdagingen liggen. Wilt u, wil jij met ons meedenken of aandachtspunten meegeven? Bel op  0616 316 102, mail naar [email protected] of stuur een Facebookberichtje naar @CDAGilzeRijen!