12 december 2021

Wijziging huisvestingswet belangrijk

Het is voor inwoners en mensen met een economische of maatschappelijke binding in onze gemeente moeilijk om een betaalbare woning in onze gemeente  te vinden. Daarom heeft het CDA al jaren de wens om inwoners en mensen met een maatschappelijke- of economische binding voorrang te geven bij nieuwbouwhuizen. Dit was wettelijk niet toegestaan maar de Huisvestingswet wordt gewijzigd waardoor het wel mogelijk wordt. Het CDA heeft het initiatief genomen om een motie in te dienen om ervoor te zorgen dat zodra de wet gewijzigd is hiervan ook in onze gemeente gebruik gemaakt kan worden.

Belangrijk voor inwoners

Jongeren spelen een belangrijke rol in het verenigingsleven, sport en in het maatschappelijke verkeer. Wanneer ze echter zo ver zijn om op zichzelf te gaan wonen kunnen ze in onze gemeente heel moeilijk een betaalbaar huis vinden. Ze vertrekken dan noodgedwongen naar een andere gemeente en wonen verder van hun familie en vrienden af. Voor ouderen is het eveneens lastig om een passende nieuwbouwwoning in de eigen gemeente te vinden, vaak hebben zij behoefte aan bijvoorbeeld een gelijkvloerse woning. Ook zij kunnen buiten de gemeente een woning zoeken maar dan vertrekken ze uit de voor hun bekende omgeving waar een groot deel van hun leven zich afspeelt. Voor gezinnen is het ook prettig als ze binnen de gemeente kunnen verhuizen vanwege bijvoorbeeld de school en vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Wanneer de gemeente bij nieuwbouwprojecten voorrang aan inwoners mag geven komt dat de leefbaarheid en sociale cohesie van onze gemeente ten goede.

Maatschappelijke binding

Er kan een moment in het leven van mensen komen dat ze hulp van naasten of familie nodig hebben.  Niet alle mantelzorgers wonen in de buurt. Een aantal van hen zou graag in onze gemeente willen wonen om deze zorg makkelijker te kunnen geven. Ook aan hen willen wij graag voorrang kunnen geven om een betaalbare nieuwbouwwoning in onze gemeente te kunnen kopen. Ook vrijwilligers die in onze gemeente hun waardevolle steentje  bijdragen zouden hiervoor in aanmerking kunnen komen.

Economische binding

Als je een geschikt huis kunt vinden in de gemeente waar je werkt is dat beter voor het milieu en je hebt bovendien binding met de plek waar je werkt. Je hoeft niet ver te reizen,  je hebt meer tijd om van de omgeving te genieten en je kunt bovendien aan het dorps- en verenigingsleven deelnemen.

Contactgegevens: [email protected], 06-15035807