15 maart 2021

Woningbouw Kin-terrein Rijen.

“Kunnen er geen woningen gebouwd worden op het Kin-terrein door Kin naar een voor vrachtauto’s beter bereikbare plek te verhuizen,” opperden veel inwoners al. En nu is het zover: deze win-winoplossing wordt uitgevoerd! CDA-wethouder Sandra Diepstraten heeft dat bekendgemaakt! Dat wil zeggen: het ontwerpbestemmingsplan ligt sinds begin maart ter inzage. Genesteld tussen de Heistraat, Looiersveld en Rector Buijselstraat te Rijen komen 35 nieuwe woningen. Alwijn heeft de plannen bestudeerd en ze aan omwonenden voorgelegd: wat vinden zij ervan?

WELKE WONINGEN KOMEN ER?

35 woningen komen er dus, waarvan er 28 woningen levensloop bestendig worden: geschikt voor jongeren én senioren. Juist voor deze doelgroepen is er bijna geen woonruimte in onze gemeente. CDA is blij dat de aandacht die we hiervoor de afgelopen jaren hebben gevraagd blijkt zijn vruchten af te werpen. Daarnaast is er veel diversiteit aan woningen. Er komen 10 patiowoningen, 7 eengezinswoningen en 18 appartementen. Het wordt een leuk buurtje waar men elkaar kan ontmoeten.

WAT VINDEN OMWONENDEN VAN HET PLAN?

Om het terrein staan veel woningen. Wat vinden hun bewoners van de plannen? Alwijn heeft met een aantal omwonenden gesproken. Ze waren erg te spreken over de wijze waarop de projectontwikkelaar met hun overlegd heeft. Door hun inbreng konden wijzigingen worden aangebracht. In de Heistraat staan huizen van een verdieping hoog met een Franse kap. Aan deze zijde komen tot opluchting van de omwonenden patiowoningen die niet hoger dan één verdieping zijn. Zo blijft het straatbeeld behouden. Ze vinden het ook prettig dat er een mix van woningen voor jong en oud komt. De buurt gaat er echt op vooruit (want het Kin-terrein verdient geen schoonheidsprijs). Beperkt verlies aan parkeerruimte is geen probleem, want omwonenden geven aan ruimte genoeg te hebben. Wat Alwijn en de omwonenden betreft kan de schop in de grond!

Je kunt het over dit bezoek ook een vlogje vinden op het gloednieuwe instagramkanaal van Alwijn en Jip Jansen. Volg ons op @alwijnenjipoppad en blijf op de hoogte van wat er speelt in onze gemeente. Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate,

raadscommissielid ruimte namens het CDA