In tegenstelling tot de oorspronkelijke doelstelling bevorderen de huidige GOL-plannen de doorstroom op de A59 niet. Het sluipverkeer in onze kernen zal naar verwachting eerder toe dan af gaan nemen. Het CDA heeft bij de behandeling van de GOL-plannen in de gemeenteraad tegengestemd, omdat de uitwerking van de GOL-plannen voor de kernen van de gemeente Heusden niet heeft plaatsgevonden. Desondanks heeft een meerderheid van de gemeenteraad vóór de GOL-plannen gestemd. Alle reden dan ook voor het CDA om de GOL-plannen kritisch te blijven volgen. De besluitvorming over de aanpassing van de op- en afritten van de A59 (onderdeel van de GOL-plannen) is aan de provincie. CDA Heusden heeft korte lijnen met Provinciale Staten zodat de belangen van onze inwoners en bedrijven daar ingebracht en behartigd worden.
Wij vinden daarnaast dat de gemeente zo spoedig mogelijk een nieuw verkeers- en vervoersplan vast moet stellen. Alleen met zo’n plan wordt duidelijk wat de GOL-plannen daadwerkelijk betekenen voor onze woonstraten en waar de gemeente maatregelen moet treffen om de leefbaarheid in heel de gemeente Heusden ten aanzien van verkeer (veiligheid, geluid en fijnstof) te kunnen (blijven) garanderen.
Vanwege de ligging van onze kernen ten opzichte van de A59 is het, net als voor de Bossche wijken Maaspoort en West, van groot belang dat de maximumsnelheid permanent 100 km/uur wordt/blijft. CDA Heusden wil samen optrekken met CDA ‘s-Hertogenbosch om het hele traject van de A59 van Nuland tot Waalwijk blijvend te begrenzen tot 100 km/uur.
De staat van onderhoud van veel wegen in onze gemeente is slecht, soms gewoon gevaarlijk. Bijvoorbeeld de Admiraalsweg in Drunen, met enorme scheuren waar een fietswiel zo in blijft steken, en delen van de Mommersteeg in Vlijmen. Wij streven naar verkeersveilige straten, overal in de gemeente, waarbij voldaan wordt aan de wettelijke normen voor verkeersintensiteit, snelheid, wegprofiel, geluid en fijnstof. Dat is nu lang niet overal het geval.
CDA Heusden wil werk maken van structureel onderhoud voor wegen en fietspaden, de aanleg van een fietspad langs de Tuinbouwweg en de komst van de snelfietsroute tussen Den Bosch en Waalwijk. Landschapselementen, zoals het dijklichaam Halve Zolenpad, moeten daarbij behouden blijven.