Heeft het college een tunnelvisie m.b.t. snelfietsroute Gemert-Eindhoven?
Een snelfietsroute is een snelle verbindingsweg voor fietsers. Dit speciale type fietspad loopt in het meest ideale geval als een rechte lijn tussen twee economische centra, dat kunnen steden en dorpen zijn, maar ook andere brandpunten van activiteit, zoals een industrieterrein. Verschillende snelfietsroutes samen vormen een netwerk, waarmee (boven)regionaal fietsverkeer gestimuleerd wordt.
Op 8 oktober is de gemeenteraad van Laarbeek bijgepraat over de snelfietsroute Gemert-Eindhoven. Wat het CDA Laarbeek bevreemd, is dat het beoogd voorkeurstracé over Laarbeeks grondgebied behoorlijk wat elementen bevat die niet horen bij een snelfietsroute. Ook de Dorpsraden hebben in het participatietraject aangegeven dit traject niet te steunen en een andere uitvoering de voorkeur te geven. Het tracé wat het college voor ogen heeft loopt vanaf Gemert aan de noordzijde van N272 en N615 waarna met een fietstunnel de route wordt vervolgd aan de zuidzijde van de N615, Laarweg, Laarbrug en Zuidzijde Wilhelminakanaal naar de Deense Hoek waar een aansluiting moet komen richting Nuenen/Eindhoven.
Waarom houdt het college, op advies van onderzoekbureau Tauw, vast aan deze route die veel overgangen en onderbrekingen in de vorm van kruispunten en verkeerslichtinstallaties kent, veel menging van langzaam en snel fietsverkeer toelaat, er geen plan is voor de Beekse Brug, een fietstunnel (kosten +/- 10 miljoen euro) nodig is, er sprake is van een te smalle Laarbrug en de route voor meer dan 30% bestaat uit fietsstraten waar auto’s, vrachtverkeer en landbouwvoertuigen te gast zullen zijn?
Als CDA Laarbeek waren wij dan ook blij verrast door de Dorpsraden die het college en Tauw een nieuwe, alternatieve snelfietsroute hebben voorgelegd om te laten onderzoeken. Volgens de woordvoerder van Tauw zou deze route echter een negatief effect op de ecologische omgeving hebben en daarmee niet realistisch en niet het onderzoeken waard zijn? Wel kwam het onderzoekbureau met twee aangepaste versies van de voorkeursroute waarin de Laarweg niet is opgenomen, waarvoor nog een verdieping tracéstudie moet plaatsvinden.
Het CDA Laarbeek heeft het gevoel dat de benodigde dure fietstunnel voor het college de heilige graal is voor de voorkeurroute(s) en dat daarom het alternatief van de Dorpsraden, een route die wel voldoet aan de uitgangspunten van een snelfietsroute en zorgt voor een compact en duidelijk fietsnetwerk dat centraal gelegen is tegen de verschillende kernen en voorzien is van goede fietspaden voor de aanvoer, niet verder wordt onderzocht!
CDA Laarbeek