Een dynamisch Mobiliteitsplan voor iedere weggebruiker
Tijdens de raadsvergadering van 19 september heeft de CDA-fractie zich positief uitgesproken over het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Land van Cuijk. Het plan, met een groot financiële, maatschappelijk en infrastructurele impact, draagt bij aan een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid voor de gebruikers van onze infrastructuur. Het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2024-2040 beschrijft de concrete stappen om de mobiliteitsdoelen van de gemeente Land van Cuijk te realiseren zoals de aanleg van voetpaden langs de Graafschedijk en het nemen van maatregelen langs de Beerschemaasweg te Escharen. Maar ook het verbeteren van de bijvoorbeeld de fietsverbinding tussen Oeffelt en Gennep. Deze projecten worden gespreid over meerdere jaren gerealiseerd in samenwerking met andere beleidsgebieden. Op die manier zo efficiënt mogelijk te werken en overlast te minimaliseren. Wel wordt het belang van controle, evaluatie en bijsturing van zowel het plan als ook de projecten benadrukt.
Wat voorligt, is een omvangrijk voorstel dat aansluit bij de wensen die uit de verschillende kernen CV’s en dorps- en wijkplannen naar voren zijn gekomen", raadslid Jochem Jacobs
Mobiliteitsplan sluit aan bij lokale behoeften
"Wat voorligt, is een omvangrijk voorstel dat aansluit bij de wensen die uit de verschillende kernen CV’s en dorps- en wijkplannen naar voren zijn gekomen", aldus raadslid Jacobs. Het mobiliteitsplan omvat meer dan 200 projecten. Deze projecten worden verspreid over meer dan 15 jaar uitgevoerd, waarbij er maatregelen voor fietsers, voetgangers en automobilisten worden genomen. Maatregelen die inzetten op het verbeteren van de bereikbaarheid en veiligheid van het infrastructurele netwerk van de gemeente. Maar dit gaat ook over het verbeteren van de provinciale wegen en het terugdringen van vrachtverkeer door de kernen. "Laten we streven naar nagenoeg geen vrachtverkeer door of vlak langs de kernen, zodat de leefbaarheid in onze dorpen verbetert", benadrukt dhr. Jacobs.
Dynamisch karakter en jaarlijkse evaluatie
Het mobiliteitsplan wordt jaarlijks geëvalueerd, in samenwerking met een toekomstige werkgroep. Deze evaluatie biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om projecten tijdig te bespreken en aan te passen indien nodig. "Wij vragen het college om een luisterend oor te blijven bieden voor lokale wensen, zowel voor als na de uitvoering van projecten", aldus dhr. Jacobs.
Amendement ingediend voor Beersebaan/N321
Het CDA heeft samen met andere fracties een amendement ingediend, dat oproept om de ontwikkelingen rondom de Beersebaan/N321 eerst aan de gemeenteraad voor te leggen alvorens over te gaan tot definitieve realisatie. Hiermee wordt geborgd dat er voldoende inspraak blijft vanuit de raad op belangrijke infrastructurele projecten.
Zelfrijdende busjes in Boxmeer: eerst een haalbaarheidsonderzoek
In de vergadering kwam ook de discussie rondom de zelfrijdende busjes in Boxmeer aan bod. Dhr. Jacobs vraagt om duidelijkheid over het proces en veronderstelt dat er eerst een haalbaarheidsonderzoek zal plaatsvinden in 2024, waarna de raad geïnformeerd wordt via een rapportage (RIB) alvorens de pilot wordt uitgerold. Dit is door de wethouder bevestigd.
Blik op de toekomst
Het CDA spreekt haar dank uit aan de wethouder en de ambtenaren voor hun inzet bij de totstandkoming van het mobiliteitsplan. De fractie is trots op het resultaat en kijkt met vertrouwen naar de uitvoering. "Met deze visie kunnen we vooruit, maar het is belangrijk dat we blijven kijken naar wat er nog meer opgepakt moet worden.”