21 juni 2024

Flinke versoepeling voor evenementen

Goed nieuws voor alle vrijwilligers uit het Land van Cuijk! Vanaf 1 juli wordt het organiseren van evenementen een stuk makkelijker. Voor ruim honderd zogeheten 'risico-arme' evenementen is het niet langer nodig om een vergunning aan te vragen. Vorig jaar drongen CDA-raadsleden Joep Baltussen, Teun Wientjes en Twan Stiphout hierop aan bij de gemeenteraad. Het idee werd breed gesteund door alle partijen.

Op 1 juli 2024 zijn veel evenementen nu vergunningvrij
Deze nieuwe regeling houdt in dat verschillende soorten evenementen voortaan vergunningsvrij kunnen worden georganiseerd. Denk hierbij aan wandelevenementen met maximaal 1500 deelnemers, toertochten (fiets, mountainbike, skeelers, solex, e-chopper) zonder wedstrijdelement, speurtochten en droppings tot 1500 deelnemers, open dagen en openingen, jubilea, personeelsfeesten en soortgelijke bijeenkomsten bij bedrijven, instellingen en verenigingen.

Ook tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, bouw- en speelweken voor kinderen, straatspeeldagen, jeugdkampen, sportwedstrijden en -toernooien en schoolverkeersacties vallen nu onder de vergunningsvrije evenementen. Daarnaast kunnen ook snuffel- en rommelmarkten, garagesales, start- en eindfeesten van basisscholen, kinderfestiviteiten voor Koningsdag, herdenkingen op onder meer 4 mei en openluchtconcerten van bijvoorbeeld fanfares en zanggroepen zonder vergunning plaatsvinden.

Voor veel vrijwilligers in de gemeente is dit een grote verlichting. Het wordt hen nu gemakkelijker gemaakt om evenementen te organiseren en te laten plaatsvinden. Dit is echter pas de eerste stap. Er wordt momenteel gewerkt aan het evalueren van het evenementenbeleid, zodat er in de toekomst ook grotere evenementen zonder vergunning georganiseerd kunnen worden. Wordt vervolgd...