21 juni 2024

Gemeenteraad stemt in met extra investering in de haven van Cuijk

Op maandag 17 juni jl. stemde de gemeenteraad in met extra geld voor de realisatie van een BULK Terminal in de haven van Cuijk. Deze haven, in eigendom van de gemeente Land van Cuijk is ontstaan bij de zandwinning in de Kraaijenbergse plassen. Nu de zandwinning ten einde is, zijn er andere economische dragers nodig. Na een investering in het verleden in een container terminal, wordt er nu een bulkterminal gerealiseerd in de haven. Hiermee zal er nog meer transport over het water gaan (in plaats van over de weg).

Een boot vervangt tussen de 50 tot 100 vrachtwagenritten. Suikerbieten, compost en andere grondstoffen kunnen hiermee professioneel uit of in de boten worden gelost. De investering kost enkele miljoenen, mooi dat hier ook landelijke subsidie voor is binnengehaald van een miljoen. Ondernemend van onze gemeente! De gemeenteraad stemde op voorstel van onder andere het CDA in met een amendement. Dit betekent dat de raad een anatal extra (fiianciële) randvoorwaarden heeft toegevoegd aan het besluit.