30 juni 2024

Joep Baltussen: juni 2024 in de gemeenteraad

Soms komt het op één stem aan. Met zo’n krappe meerderheid wil je eigenlijk geen besluit doorduwen, maar soms moet er gewoon een keuze gemaakt worden. Dat was deze maand zo bij de discussie over MFA Vierlingsbeek.

Tja, er was onenigheid. Moeten we investeren in de kerk, in de Joffershof, of allebei? En eenieder, zo gaat dat vaak, had begrijpelijke argumenten. Vanuit Vierlingsbeek waren er in elk geval talloze mensen aanwezig om te komen luisteren of in te spreken.

In eerdere jaren hebben we eens een motie teruggetrokken. Er was door afwezigen onder de tegenstanders net wél een meerderheid voorstander terwijl die er anders niet was geweest. Deze maand was dat systeem helaas niet afgesproken, waardoor iemand terug gehaald werd om tóch te kunnen meestemmen. En een zieke onder de voorstanders maakte de avond extra spannend.

Uiteindelijk mocht al het geschuif niet baten, want er werd met 18/17 voor het MFA in de kerk gestemd. Daarmee krijgt Vierlingsbeek nu zijn nieuwe dorpshuis centraal in het dorp. En misschien, om het onszelf wat gemakkelijker te maken, moeten we als raadsleden toch gewoon afspreken dat bij de ene kant iemand even de zaal uitloopt als bij de andere kant iemand door omstandigheden afwezig is. Stof tot nadenken in het zomerreces... Fijne zomer!