31 mei 2024

Joep Baltussen - Mei 2024 in de gemeenteraad

Dorpshuis, woningbouw, zonnepark op de agenda
Deze maand allerlei interessante onderwerpen. Zoals: waar krijgt Vierlingsbeek haar dorpshuis? In de kerk (wat wel mooier voor het dorp zou zijn), of in de goedkopere Joffershof? Ook: een plan voor de herinrichting van het Boxmeerse Raadhuisplein. En een (vernieuwd plan voor een reeds vergund) zonnepark in Sint Hubert. Maar ook: de Woonzorgvisie met bv de woningbouwdoelen per dorp en per type woning. CDA gaat voor 30% starterswoningen en 30% seniorenwoningen, en bouwen in alle dorpen. Op 13 juni worden de beslissingen gemaakt.

Kasteel Boxmeer
Terwijl de agenda doordendert ook goed om tegelijk aandacht te hebben voor de toekomstige zaken. Daarom bracht het CDA een bezoek aan het kasteel van Boxmeer, waar de discussie zal gaan spelen of de gemeente deze moet kopen. De zusters willen er vanaf, en door het zelf te kopen kan de gemeente er iets moois van maken in het algemeen belang. Anderzijds:  dat kost geld. Stiekem is het van binnen best wel een prachtig kasteel. De trap waar veel trouwfoto's zijn gemaakt is nog onveranderd

Waar gaan we bezuinigen?
De gemeenteraad bereidt zich ook voor om het huishoudboekje voor de gemeente te gaan bespreken in de Kadernota. We hebben net als veel gemeenten miljoenen tekort, dus moeten we keuzes maken. Niet alles kan tegelijk. Wat vinden wij wél zo belangrijk dat we ze door laten gaan, en waar gaan we in snijden? Een hele interessante vraag die ons nog even zal bezighouden. Volgende maand ongetwijfeld meer hierover. Op 27 juni volgf de vergadering die te volgen is op https://lvc.bestuurlijkeinformatie.nl