17 juli 2024

Reistijden die ruim zes keer langer zijn: CDA pleit voor beter busvervoer

Bij de provincie ligt een nieuwe concessie ter inzage voor het busvervoer in Oost-Brabant (2027-2039)
Wij zijn hierin gedoken en hebben geconstateerd dat er gebreken zitten in de nieuwe plannen.
Middels onderstaande zienswijze hebben wij gereageerd op de aanbesteding van de opvolgende concessie.

Het ontwerp-Programma van Eisen (ontwerp-PvE0) voor concessie Oost-Brabant 2027-2039, heeft ons inziens een grijze vlek welke wij vandaag bij de provincie onder de aandacht hebben gebracht. Uiteraard hopen we met onze zienswijze te bereiken dat er een wijziging, ten gevolge van onderstaande problematieken, opgenomen wordt in het definitieve Programma van Eisen dat in oktober 2024 wordt vastgesteld. Aangezien de zuidkant van Veghel in onze reactie betrokken wordt, stel ik u bij deze graag op de hoogte.

Onderstaand de tekst (schuingedrukt) zoals wij deze in onze zienswijze hebben opgenomen:

Wij maken ons namelijk grote zorgen betreffende het busvervoer ten zuiden van Meierijstad richting Gemert, Beek en Donk en in het verlengde hiervan Helmond. Op dit moment is de situatie zo dat:

  • Erp, Boerdonk en Keldonk slecht te bereiken zijn via een buurtbus met als eindstation Boerdonk of Venhorst. De haltes van deze buurtbusverbindingen niet allemaal zijn voorzien van de juiste faciliteiten en de reisfrequentie laag is. 
  • Gemert enkel per Openbaar Vervoer (OV) bereikbaar is vanuit Uden of Helmond.
  • Erp voor een deel is georiënteerd op Gemert (o.a. schooljeugd),
  • Er bij Veghels Buiten NO een complete woonwijk wordt gebouwd met 1150 woningen. Men vanuit de woonwijk via OV naar het centrum van Veghel moet kunnen reizen en/of daar aansluiting moet hebben met andere ov verbindingen. 
  • Met name in het centrum van Veghel een woningbouw opgave ligt van heel veel woningen. Deze extra concentratie van bewoners zal extra vraag naar mobiliteit met zich meebrengen. 
  • Men vanuit Beek en Donk met OV een reistijd heeft van 1 uur en 15 minuten (minimaal) terwijl het over de N279 een ritje is van 15 minuten. De regio Helmond vanuit Veghel (vise versa)  op geen enkele wijze via OV te benaderen is anders als via Eindhoven of Uden waarbij meerdere keren moet worden overgestapt. 
  • Uit mobiliteitsstudie blijkt dat de gemeente Helmond tot 2040 nog gigantisch gaat groeien naar 111000 inwoners, deze inwoners de N279 als verbindingsweg zien naar ’s Hertogenbosch en verder. 
  • De N279 onvoldoende capaciteit heeft naar de toekomst en er gebruik moet worden gemaakt van ander vervoerswijze zoals OV. Dit alternatief is nu zeker niet aanwezig.
  • Het busstation Rembrandtlaan nu wordt opgesplitst door een 8-baans stadsontsluitingsweg. De meerderheid van de ov-gebruikers hebben herkomst en bestemming in het centrum van Veghel. Op deze wijze heeft de bus een verhoogde drempel voor gebruik en kunnen we niet spreken van een centraal busstation waar meerdere buslijnen bijeenkomen en waar overstappen aantrekkelijk wordt gemaakt. 

Onze CDA-fractie realiseert zich dat deze verbindingen de concessiegrens overschrijden en zo mogelijk minder aantrekkelijk zijn of moeilijker zijn in te richten. Samenwerking met de vervoerder die de concessie in ZuidOost-Brabant exploiteert (Hermes) is hierin onontbeerlijk. Deze complicerende factor mag echter geen enkele reden zijn om het OV tussen Helmond, Gemert en Veghel niet goed te regelen. 

Wij stellen voor om in de komende concessie de volgende busverbindingen op te nemen: 

  1. Veghel, Veghel Zuid, Veghels Buiten NO - ZO via Erpse weg, Erp, Gemert, Bakel, Deurne, Helmond.
  2. HOV lijn van Helmond centraal station, Aarle-Rixtel, Beek en Donk, Boerdonk (N279), Keldonk (N279), Veghel Rembrandtlaan, Veghel NCB-laan (Noordkade), Veghel industrieterrein De Amert, Heeswijk (N279), Middelrode (N279), Berlicum (N279), ’'s-Hertogenbosch Station. 

Met name de tweede sneldienst moet als alternatief kunnen dienen voor het autoverkeer waarbij de bus voorrang heeft met de afwikkeling van het verkeer bij verkeerslichtinstallaties. De haltes bij alle dorpen langs de N279  moeten uiteraard aan de zijde van de dorpen worden gesitueerd, zodat de gebruikers van de bus de N279 niet hoeven over te steken. Met deze busdienst is tevens een diepe wens in vervulling gegaan om de Noordkade in Veghel te verbinden met het OV via de NCB-laan. 

Tenslotte willen we opmerken dat het naar onze mening het busstation Rembrandtlaan in Veghel aan de zijde van het Stadhuisplein moet worden gesitueerd. Dit is noodzakelijk om het overstappen naar een HOV-lijn of BRT-lijn te vergemakkelijken en te stimuleren, betere alternatieven zoals deelfiets en deelauto te kunnen aanbieden en de reiziger een verblijfsruimte te kunnen bieden waarin ’n kop thee of koffie kan worden verkregen. 

Hopelijk hebben we u voldoende geïnformeerd, maar mocht u vragen hebben, bel of mail gerust!
En uiteraard laat ik van me horen wanneer we een reactie van de provincie hebben ontvangen.
Niets dan was geen optie, laten we hopen op succes!

Met vriendelijke groet,

Paul van den Broek en Anke Koenen
CDA-Meierijstad

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.