09 februari 2021

Fractievoorzitter Marian van Eersel: Denken in mogelijkheden

Situaties kunnen we niet veranderen; hoe we ermee omgaan wel. Alles draaide de afgelopen periode om corona. Alsof er geen ander nieuws meer is. Het heeft dan ook een niet te onderschatte impact op ons dagelijkse leven. En wat de gevolgen voor de toekomst zullen zijn op allerlei gebied, dat kunnen we nog niet eens overzien. Het is ons overkomen en daar hebben we geen invloed op, zoals we op zoveel dingen in het leven geen invloed hebben. Veel belangrijker is hoe we ervervolgens mee omgaan. En dat vraag creativiteit, aanpassing, solidariteit en omzien naar elkaar.

In dit nieuwe jaar, waarin we alweer volop aan het werk zijn binnen de politiek, zijn bijvoorbeeld alle vergaderingen digitaal geworden. De commissievergaderingen, raadsvergaderingen, informatieavonden, overleg met samenwerkende partijen, en ga zo maar door. Een extra uitdaging die wel went, maar nooit het fysieke contact kan vervangen. Dat zal iedereen wel herkennen. Geen fysieke ontmoetingen geeft een eenzaam gevoel. Een belangrijk aandachtspunt voor het CDA waar we komende periode meer aandacht aan willen besteden. Hoe vinden we deze mensen, die zichzelf vaak niet laten horen. Denk hierbij niet alleen aan ouderen, alleenstaanden, maar ook aan onze jongeren. Eenzaamheid onder jongeren wordt vaak onderschat.

Echter de corona brengt ook goede dingen. Meer mensen hebben bijvoorbeeld de natuur weer gevonden en je ziet steeds meer inwoners wandelen of fietsen in eigen omgeving. Ook een belangrijk aandachtspunt voor ons als CDA: hoe kunnen we ons mooie buitengebied toegankelijker en aantrekkelijker maken en naast de bijenlinten, waar iedereen zo van genoot, nog meer welzijn-verhogende elementen toevoegen? Ik ben ervan overtuigd; groen wordt het nieuwe goud! Dus laten we met het vele groen dat we hebben binnen onze gemeente zorgvuldig omgaan. Denk met ons mee en laat het ons weten!

Nog een voordeel wat ik wil benoemen: steeds meer mensen kopen en herwaarderen producten uit eigen omgeving. Waarom iets van ver halen als het in de buurt te krijgen is? Minder verkeersbewegingen, versere producten, meer verbinding onderling en zo zijn er nog talloze voordelen op te noemen. Doe met ons mee en koop zoveel mogelijk lokaal. Ondersteun onze ondernemers, boeren en aanbieders van andere producten. Zo bouwen we met elkaar aan een KernGezond Moerdijk. Laten we met elkaar Denken in Mogelijkheden!

Met een hartelijke groet,

Marian van Eersel