Een nieuw jaar, een nieuwe uitdaging

De eindejaarsperiode is altijd een moment waarop je zowel terugkijkt naar afgelopen jaar als vooruit naar het nieuwe jaar dat gaat komen. 2015 was een jaar waarin hard gewerkt is en waarin een aantal belangrijke besluiten werden genomen. De uitwerking van een aantal daarvan zal in 2016 vorm krijgen. Denk bv aan de oplossing voor Groot Bijstervelt en de gemeentelijke rol in het vluchtelingenprobleem waarbij gekozen is voor Den Beerschen Bak.

Afgelopen jaar was ook het eerste jaar dat de gemeente een veel grotere rol kreeg op het gebied van zorg en welzijn. In het begin van 2015 werd gesproken over de decentralisaties, nu heet het de gemeentelijke taak in het Sociaal Domein. Een andere naam, maar daarmee verandert er niets aan de onduidelijkheden en onzekerheden die nog steeds bestaan en voor ons als (burger)raadsleden is nog steeds moeilijk in te schatten wat de veranderingen voor de inwoners concreet inhouden. Er zijn bovengemeentelijke onderzoeken gedaan en daarbij scoort onze gemeente goed, dat is hoopgevend. Nederlanders, volgens een landelijk onderzoek, maken zich minder druk om de zorg dan in voorgaande jaren. Ook zijn we positiever over de economie. Dat merken wij in Oirschot. Voor het eerst in vele jaren moest er weer geloot worden om bouwkavels.

Het is maar een kleine greep uit  de vele onderwerpen die op ons bordje terecht komen. Deze ontwikkelingen geven wel aan dat we het komend jaar met vertrouwen in kunnen gaan en dat we met zijn allen in Oirschot zeer goed in staat zijn om de problemen het hoofd te bieden.

Daar zal de CDA fractie zich weer met veel energie voor inzetten, ook in 2016.

Donderdag 14 januari heeft het CDA haar fractievergadering, aanvang 20.00 uur in café de Zwaan te Middelbeers. U bent van harte welkom.

Jan van Gerven

Burgerraadslid CDA Oirschot – de Beerzen