Zomer(geen)markt!

Vorig weekend kreeg ik via het centrummanagement te horen dat de zomeravondmarkten  niet doorgaan. Er zou bij de Oirschotse ondernemers te weinig belangstelling zijn. Jammer! De laatste jaren trok de Oirschotse Zomeravondmarkt veel belangstelling. Ook de toerist wist de zomeravondmarkt te waarderen. Nu heb ik, twee jaar geleden, ook een avond achter een kraampje mogen staan en weet ik uit eigen ervaring dat de tijd en energie die een ondernemer moet steken in de presentatie moeilijk op de avond zelf kan worden terugverdiend.

Door gezamenlijk te blijven investeren in de promotie van Oirschot kunnen we het centrum van Oirschot levendig en vitaal houden. Een voorbeeldje: vorig jaar stond iemand achter een kraam zelf gemaakte jam te verkopen. Veel ondernemers stelden zich de vraag of deze vorm van ondernemen past binnen de formule van de zomeravondmarkt.  Was hier geen sprake van oneerlijke concurrentie? De jammaakster is mede door de zomeravondmarkt  enthousiast geraakt van wat Oirschot te bieden heeft en is nu een bed & breakfast in het centrum van Oirschot  begonnen.  Als service biedt ze haar gasten vervoer van en naar Eindhoven Airport aan. Inmiddels profiteren ook andere Oirschotse ondernemers van de nieuwe business.

De CDA fractie heeft dit jaar ingestemd met het verhogen van het budget voor het centrummanagement. Willen we Oirschot vitaal houden kan dit alleen als we de kracht van ondernemend Oirschot en onze culturele instellingen zoals musea, VVV, de Enck, weten te bundelen. Promotie betekent investeren. Investeringen die niet altijd direct worden terugverdiend. Investeringen waar soms de ‘buurman’ beter mee af is dan jij zelf. Eén ding is zeker, als iedereen alleen naar zijn eigen korte termijn bedrijfsbelang blijft kijken, verliezen we als Oirschot de slag. Met als gevolg leegstand  van horeca, detailhandel en teruglopende bezoekersaantallen in onze culturele instellingen. Hier is volgens mij niemand mee gebaat. Ook hier geldt wat ons betreft SAMEN DOEN en AAN DE SLAG.

Mocht je willen reageren op dit artikel dan kan dit via www.facebook.com/CDAOirschot. Ik ben benieuwd naar uw reactie en wens bij deze iedereen een fijne vakantie.

Joep van de Ven
CDA fractie Oirschot - de Beerzen