08 april 2014

--PERSBERICHT--

Informateur Harry Sonnenschein heeft op maandagavond in het bijzijn van alle politieke partijen zijn advies gegeven. Naar aanleiding van zijn advies hebben de partijen, CDA, D’66, Gewone Man en de VVD naar elkaar toe uitgesproken te willen werken aan nieuwe coalitieakkoord.  De verkiezingsuitslag waarin de vorige coalitie zich heeft gehandhaafd, de bestuurlijke ervaringen in die periode, het consistente beleid van de afgelopen 4 jaar en de overbrugbare inhoudelijke verschillen in speerpunten, geven, volgens de informateur, deze coalitie de meeste kans op opnieuw een stabiele en betrouwbare raadsperiode. Een periode waarin veel op de gemeente Oirschot afkomt. Dit beeld werd door de vier betrokken partijen gedeeld.

Harry Sonnenschein gaf de coalitiepartijen het advies mee twee coalitieakkoorden te smeden. Eén op inhoud en één op onderlinge verhoudingen. Harry; 'Tijdens de gesprekken werd het mij al snel duidelijk dat er tussen de coalitiepartijen tegen het einde van de rit irritaties zijn ontstaan. Deze irritaties zijn het gevolg van het missen of het niet nakomen van afspraken in de onderlinge verhoudingen.” Het is nu aan de partijen hierover aan de voorkant met een coalitieakkoord goede afspraken te maken.

Met het advies van de informateur is fase 1 van het coalitieproces afgerond. Fase 2 bestaat er uit om zowel op inhoud als onderlinge relatie  te komen tot goede afspraken. Afgesproken is deze eerst voor te leggen aan de oppositie partijen alvorens deze in de nieuwe gemeenteraad te presenteren. Oppositiepartijen krijgen daarbij aan de voorkant de kans op thema aan te sluiten. Hoe precies en  wanneer dit exact gaat gebeuren moet nog worden afgesproken.

De vier partijen willen nu, met verder oog voor een zorgvuldig proces, snelheid gaan maken om tot een coalitieakkoord te komen. Fractievoorzitter Kees Timmermans van De Gewone Man; ' We willen hierbij,  in het belang van onze burgers, zo snel als mogelijk te werk gaan'. Met de nieuwe coalitie wordt ook duidelijk dat Oirschot waarschijnlijk bestuurd gaat worden door vier wethouders:  Piet Machielsen (CDA), Jan Verhoeven (Gewone Man) en Corine van Overdijk (VVD). Ook D’66 heeft een ervaren wethouder binnen de gelederen. De naam hiervan zal spoedig kenbaar worden gemaakt.